Det berättar Britta Gustafsson på TCO:s Sommarjobbsexperten, där unga med problem på sommarjobbet kan få hjälp. Hon säger att det är vanligt att arbetsgivarna inte berättar hur låg lönen kan bli om den sommarjobbande säljaren inte lyckas så bra.
- Det borde vara en bra blandning av grundlön och provision för att det ska fungera, säger hon.
Problemen rör framför allt dem som arbetar med telefonförsäljning och med försäljning på gator och torg.
Det är tredje sommaren för Sommarjobbsexperten. I år har antalet som hört av sig ökat kraftigt. Hittills har 710 personer hört av sig på telefon eller mejl. Det är mer än dubbelt så många som hela första sommaren och betydligt fler än förra året.
- Jag tror inte ökningen uttrycker att det blivit sämre utan det handlar om att Sommarjobbsexperten är så ny, säger Britta Gustafsson.
Samtidigt ser hon ett hårdare klimat för dem som har sommarjobb. Antalet feriearbeten är färre och arbetsgivarna kommer undan med mer.
I början av sommaren handlade flest samtal till Sommarjobbsexperten om löneanspråk och nu handlar alltfler frågor om hur lönen ska räknas ut.
Ett vanligt problem rör anställningskontrakten som kan vara svåra att förstå. Många gånger har den anställde missat att se till att arbetets omfattning i timmar finns reglerat i kontraktet. En effekt kan då bli att den som ska ringas in vid behov inte alls har fått arbeta och då inte heller tjänat några pengar.
- Snart kommer efterspelen och då får vi veta om det har blivit svårare att få ut lönen jämfört med tidigare år, säger Britta Gustafsson.
Sedan länge har LO en hjälptelefon för sommarjobbande ungdomar. Enligt Dagens Nyheter har LO:s hjälptelefon i år fått ta emot mycket fler samtal än tidigare. Bland dem som ringer är det vanligaste problemet att de fått provjobba utan betalning.
- Det är inte så vanligt i våra branscher, säger Britta Gustafsson hos TCO.