Det är mellan Trollhättan och Opels hemort, tyska Rüsselsheim, som valet står. Samtidigt spekuleras det i om Saabfabriken kan komma att producera Cadillac i framtiden.
- På något sätt ska vi fortsätta tillverka bilar här. Vilka det blir vet jag inte. Men likväl som Saab kan göras i USA kan amerikanska bilar göras i Trollhättan, säger Lars Johansson.
Hans främsta huvudvärk nu är dock integreringen av teknikavdelningarna i Sverige och Tyskland samt varslet av 540 medarbetare.
Till den tyska tidningen Auto Motor Sport säger fackordföranden Klaus Franz att han inte är villig att förhandla om de pågående neddragningarna av 9 500 tjänster såvida inte Rüsselsheim garanteras tillverkningen av nästa generation mellanklassbilar.
- Jag är förvånad att han säger så. Vi har gjort varsin offert. Om man ska ändra på spelreglerna nu undrar jag vad det finns för dold agenda. Det är nog inte bara rått hot, det tror jag inte. Det måste finnas någon strategi bakom ett sånt utspel, säger Lars Johansson.
Kennet Morin, ombudsman på Sif tror att Klaus Franz uttalande är ett förhandlingsutspel för att driva GM till ett beslut som gynnar Rüsselsheim.
- Jag tycker att man ska vara orolig. Frågan är om det påverkar hela offertförfarandet. Det är ett jäkla rävspel.
Enligt Veli-Pekka Säikkälä, Metalls ombudsman, kan Franz uttalande ha att göra med den tyska offertens utformning.
- Vi har lämnat en fullständig offert där vi skriver att om vi får tillverkningen kommer vi att göra så här. De har lämnat en offert och en avsiktsförklaring som innebär att de är villiga att förhandla om åtgärder förutsatt att de får tillverkningen. Hade vi gjort så undrar jag om vi inte hade lämnat walkover.
LINDA SVENSSON