Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Rond tre om tjänstedirektivet i Europaparlamentet

Två steg framåt, ett steg tillbaka. Det är dagsläget ur facklig synvinkel när det gäller EU: s tjänstedirektiv. Arbetsrätten, kollektivavtalen och konflikträtten undantas i det förslag som utskottet för inre marknad lagt i Europaparlamentet .<br />
Publicerad
Men andra krav föll i inre marknadsutskottet. Första ronden till facket, andra till arbetsgivarna. Nu mobiliserar båda sidor inför den tredje ronden i början av nästa år, skriver Svens Svensson, chef för LO.s, TCO:s och SACO:s gemensamma Brysselkontor.
Direktivet om tjänster på den inre marknaden är ett av de mest omstridda förlag Kommissionen någonsin lagt. Det spelade en avgörande roll för nej-sidans seger i folkomröstningen i Frankrike om EU: s konstitution. Det döptes till Frankenstein- direktivet med anspelning både på dess upphovsman, dåvarande kommissionären Bolkestein, och dess, enligt motståndarna, monstruösa innehåll.
Lyssnar man däremot på de mest entusiastiska förespråkarna verkar det som om direktivet skulle vara lösningen på arbetslösheten i Europa. De svenska facken har som vanligt en mer balanserad syn. Vi tror inte på domedagsprofetior. Men heller inte på mirakelmediciner.
Även i de mest optimistiska beräkningarna stannar sysselsättningseffekten av tjänstedirektivet vid 600.000 nya jobb. Det kan verka mycket. Men det är en droppe i havet i EU med över 450 miljoner invånare och 200 miljoner sysselsatta. Och av den möjliga vinsten är bara 10 procent att hänföra till den omstridda ursprungslandsprincipen och består främst av lägre priser och högre produktivitet. Inte av nya jobb.
De delar av direktivet, som syftar till att underlätta för företag att etablera sig i andra länder, ser de svenska facken positivt på. De svåra frågorna handlar om vad som ska gälla när ett företag tillfälligt utför tjänster i ett annat land. Det gäller främst fyra områden:
Ursprungslandsprincipen. Kommissionen och inre marknadsutskottets majoritet - liberaler och konservativa - vill att företag som utför tillfälliga tjänster i andra länder ska följa hemlandets lagar och regler. Europafacket och minoriteten i utskottet - socialdemokrater, gröna, vänstern - vill ge större spelrum för värdlandet att reglera hur tjänsterna ska utföras.
Varför denna fixering vid ursprungslandsprincipen kan man undra. Även de mest optimistiska studierna visar ju mycket osäkra positiva effekter. Däremot är riskerna betydande för "a race to the bottom".
I USA finns ingen ursprungslandsprincip. Tvärtom. Delstaternas rätt att reglera den verksamhet, som bedrivs på deras territorium, är en självklarhet i den amerikanska federalismen. Det har inte hindrat framväxten av en mycket dynamisk tjänstesektor.
Arbetsrätten. Där finns bred enighet i parlamentet om att direktivet inte ska omfatta arbetsrätten, kollektivavtalet och konflikträtten. Det är bra. Men kan vi därmed vara säkra på att kunna hävda vår förhandlingsrätt, och om så behövs, konflikträtt, gentemot gästande företag? Att det inte är självklart visar debatten om Vaxholmskonflikten, inte minst uttalandena av kommissionären McCreevy, som är ansvarig för tjänstedirektivet, när han besökte Stockholm.
Därför är det ett fackligt krav att parlamentet och rådet stärker skrivningarna om att de fundamentala fackliga rättigheterna måste respekteras och inte får underordnas den fria rörligheten. Sysselsättningsutskottet och den svenska regeringen har lagt en sådan text. Vi förväntar oss att våra parlamentariker aktivt arbetar för att den antas av plenum.
Förbjudna krav. Kommissionen och den liberal-konservativa majoriteten i inre marknadsutskottet vill förbjuda medlemsstaterna att ställa krav på att gästande företag ska ha en representant i landet. Man vill också förbjuda värdlandet att ställa krav på hur medförd utrustning används.
Hur ska vi kunna hävda vårt kollektivavtalssystem om det inte finns någon representant att förhandla, träffa avtal och lösa tvister med? Och hur ska vi kunna upprätthålla arbetsmiljöbestämmelserna om vi inte får ställa krav på hur utrustning används.? Det skulle jag vilja få svar på av de svenska parlamentariker, Charlotte Cederschiöld (m) och Cecilia Malmström (fp), som i dessa frågor tillhör utskotts- majoriteten och med stor övertygelse företräder ursprungslandsprincipen.
Undantagna branscher. Verksamheter som är reglerade i särskild ordning som t ex e-handel och transportsektorn är undantagna från direktivet. Det råder också bred politisk enighet i parlamentet om att undanta s.k. tjänster i allmänhetens intresse men det är oklart hur omfattande det undantaget är. Det är också oklart vad som gäller säkerhetsföretagen.
Ett förslag om att undanta bemanningsföretagen föll i utskottet. De omfattas därmed av ursprungslandsprincipen. Det öppnar för dumping från företag som etablerar sig i länder med låga eller inga krav och därifrån förmedlar arbetskraft till länder med högre standard. Vi förväntar oss att den frågan på nytt kommer upp i plenum. Inte minst HTF: s medlemmar torde med intresse följa hur de svenska ledamöterna då röstar.
Det är inte så märkligt att tjänstedirektivet blivit en stridsfråga. Det handlar ytterst om balansen mellan löntagarnas, konsumenternas, medborgarnas demokratiska rättigheter och företagens rättigheter till fri rörlighet. Ska EU vara mer än en marknad? Ska den sociala modell och den arbetsmarknadsmodell olika länder valt ställas mot varandra i en ohämmad konkurrens?
Tidigt nästa år kommer våra politiska partier att i Europaparlamentet visa var de står. Det ger också en vägledning hur olika regeringsalternativ kommer att driva tjänste- direktivet i rådet, som tar över när parlamentet sagt sitt.
Det kan vara en vägledning god som någon inför riksdagsvalet nästa höst.

Sven Svensson,
chef för LO:s, TCO:s och SACO:s Brysselkontor


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.