Arbetsgivarnas motiv för att säga upp avtalet handlar om att EU:s nya säkerhetsbestämmelser för flygtrafiken börjar gälla i sommar och de ersätter de svenska reglerna. Arbetsgivarna vill nu anpassa kollektivavtalet till detta.
- Vi förstår inte vitsen med att säga upp det treåriga avtalet. Anpassningen av reglerna kunde ha gjorts på annat sätt. Nu är dock dörren öppen för att ta upp andra delar i avtalet, säger Michael Collins hos Unionen.
Jonas Bernunger hos Flygarbetsgivarna säger att arbetsgivarna inte tänker ta upp några andra frågor än just säkerhetsbestämmelserna. Han kan tänka sig att det möjligen blir motsättningar om arbetstidsberäkningen för kabinpersonalen. Ett poängsystem ska ersättas med ren tidsberäkning.
Fackets Michael Collins tror också att det kan bli gnissel om arbetstiden. Dessutom berättar han att de kabinanställda har en lista med andra krav som kommer att föras fram i förhandlingarna.
På My Travel arbetar bortåt 300 kabinanställda. Avtalet går ut sista mars och förhandlingarna sätter igång en bit in i april.
Unionen förhandlar om ytterligare två kabinavtal. Det ena är med Nova Airlines, där de kabinanställda är drygt 200. Avtalet gick ut vid årsskiftet. Förhandlingarna går trögt. Motsättningarna handlar bland annat om lönesättning. Nova Airlines kabinanställda har tarifflön och fasta tillägg. Arbetsgivarna vill införa individuell lönesättning. Det motsätter sig Unionens medlemmar på flygbolaget.
Facket försöker också sluta kollektivavtal med uthyrningsflygbolaget Fly Excellent. Företaget är nybildat och växer. Flygbolaget sysslar med uthyrning av flygplan och besättning. Det finns inget kollektivavtal på företaget. Unionen och Fly Excellent ska träffas i mitten på april för att diskutera saken.