Totalt kommer Unionens anställda att lägga runt 7 000 arbetsdagar, det vill säga ett 30-tal årsarbeten, på utbildningen i kommunikologi. Drygt 23 miljoner kronor är budgeterat för de anställdas och en del av de förtroendevaldas (bland annat förbundsstyrelsen och regionstyrelserna) utbildning.
Men vad är då kommunikologi?
- Det man lär sig är att förstå vad kommunikation är. Vad man måste bli lite bättre på är att se vad man kan göra bättre. Allt vi gör bygger på kommunikation. Det skapar förutsättningar för det personliga mötet, säger Nils-Åke Carlsson som själv lagt cirka tio utbildningsveckor på kommunikologin.
- En av de viktigaste delarna av medlemsnyttan är hur bra vi är när vi möter medlemmen. När vi tidigare satsat på personalen har det handlat mycket om att de ska lära sig om avtal och lagar och annat. Men detta räcker inte.
Enligt Nils-Åke Carlsson är de bästa medarbetarna de som är både kunniga och bra på relationer. Hur man säger saker är minst lika viktigt som vad man säger.
Betyder det här att Unionens anställda är dåliga på att kommunicera?
- Nej, inte alls. Men vi kan bli mycket bättre. Bland fackförbunden ska vi bli unikt bra på relationer och kommunikation.
Utbildningen av personalen är långt ifrån avslutad, men Nils-Åke Carlsson tycker att han redan nu kan se en skillnad i organisationens sätt att arbeta. Det gäller även för egen del.
- Jag tycker att jag blivit bättre på att kommunicera. Det tycker också min närmaste medarbetare.
Hur kan man mäta resultatet av denna jätteinvestering?
- Ett mått är om du kan rekommendera din egen produkt, i det här fallet Unionen, till en kompis. Ligger man högt på en sådan skala visar det på en väldig lojalitet. Där är vi inte tillräckligt bra i dag.
- Investerar man i kompetensutveckling blir det alltid ifrågasatt. Handlar det om mjuka värden blir det alltid lite krångligare än om man till exempel köper in en maskin. Men ytterst mäts det väl i organisationens framgång, säger Nils-Åke Carlsson som hävdar att de anställda tagit emot kommunikologin positivt.
- Medarbetarundersökningen visade att de anställda var grymt positiva. Jag har inte varit med om någon satsning som blivit så väl mottagen.