Vid en omstrukturering på företaget blev hon uppsagd och hennes värld rasade samman. Hela hennes identitet och trygghet rycktes bort. Hon tvingades påbörja en lång process för att lära känna sig själv igen och hitta nya egenskaper, resurser och kompetenser för att kunna gå vidare. Bara att skriva sin CV var en utmaning, det var ju första gången. Tillsammans tog vi steg för steg och idag har hon hittat ett nytt, spännande jobb. En nyckel i denna process var vår goda relation.
När omvandlingstakten i samhället ökar, nya generationer gör intåg på arbetsmarknaden och strukturer och arbetssätt på arbetsplatserna förändras, så ökar behovet av relationsskapande. Du har säkert upplevt den goda känslan av att möta medarbetare eller kunder som du har en bra relation med.
Om du vill skapa goda relationer behöver du tänka på att utveckla; empatisk förmåga, förståelse för andras situation samt insikt om dig själv. Empatisk förmåga innebär att du är medveten om andra personers känslor och att du agerar och handlar utifrån dessa. Även ord som medkänsla och inlevelse kan beskriva empati. Förståelse för andras situation innebär att du, inte bara tankemässigt utan även känslomässigt, kan sätta dig in i andra människors situation utifrån egna erfarenheter.
Viktigast i relationsskapande är att du utvecklar insikten om vem du själv är. Att du har en medvetenhet om hur du fungerar i relation till andra, hur du agerar i olika situationer, dina utvecklingsområden, tillgångar och resurser. Din förmåga att ta ansvar för ditt eget beteende och agera utifrån hur det påverkar omgivningen, är avgörande i ditt relationsskapande.
Empati, förståelse för andra och självinsikt kan vara dina nycklar till att behålla och utveckla goda relationer i ditt ledarskap. Se till att du har bra verktyg och stöd för att träna och utveckla dessa egenskaper!