- Transportgruppens uppfattning är otroligt uppseendeväckande. Det handlar om klassiskt strejkbryteri och risken finns att konflikten blir djupare och allvarligare, säger Sture Nordh, ordförande för TCO.
Bakgrunden är att Unionen varslat om strejk för drygt 100 medlemmar på rederier och bussbolag. Konflikten är varslad till på måndag 7 juni. Motsättningarna med arbetsgivarna handlar bland annat om delade arbetspass.
Peter Jeppsson, vd för Transportgruppen, har sagt till Kollega att arbetsgivarna har all rätt att se till att verksamheten fungerar under strejken och att rådet till medlemsföretagen är att de ska göra vad de kan för att minimera strejkens effekter. Enligt arbetsgivarorganisationens hemsida är anställning av oorganiserade och att anlita entreprenörer möjliga sätt att minska skadeverkningarna för företagen. Peter Jeppsson säger att det inte skulle vara strejkbryteri.
TCO:s Sture Nordh säger att det sedan 30-talet funnits en samsyn mellan fack och arbetsgivare att konflikter ska respekteras och att arbete inte ska utföras av andra.
- För facket är det möjligt att svara med en upptrappning och genom att be om sympatiåtgärder, säger Sture Nordh.
Även hos LO och Saco är reaktionerna starka på Transportgruppens utspel.
- Det är allvarligt när arbetsgivarna inte respekterar regelverket när det gäller konfliktåtgärder, säger Per Bardh, LO:s avtalssekreterare.
Han säger att det självklart handlar om strejkbryteri och att det är en tillbakagång till arbetarrörelsens barndom, då det var vanligt med "svartfötter". Per Bardh tänker sig också fler och utvidgade varsel som ett möjligt svar från facket.
Ulf Bengtsson är ordförande för Saco-facket Sveriges Ingenjörer. Han betecknar arbetsgivarnas uppfattning som osedvanlig och säger att det är en nytolkning av begreppet strejkbryteri. Han tycker att Transportgruppens uttalanden i sig nästan är en konfliktorsak.
- Självklart får inte andra göra strejkandes arbete. Transportgruppen bryter mot umgängesreglerna på arbetsmarknaden, säger Ulf Bengtsson.
Dan Holke på LO-TCO Rättsskydd säger att strejkbryteri inte finns definierat i lagen, men om någon utför strejkandes arbete så är det strejkbryteri. Det kan inget fack gå till domstol med utan det handlar om facklig solidaritet.
Han säger att arbetsgivare inte rekryterat strejkbrytare sedan 30-talet, eftersom det är så konfliktladdat. Facket ser mycket allvarligt på det och kan tänkas agera för att skada arbetsgivaren.
- Transportgruppens uttalande tyder på att organisationen vill ha total konfrontation och att ger fasen i vad som händer dagen efter konflikten, säger Dan Holke.