Det är bistra tider för svensk fordonsindustri, åtminstone på personbilssidan. De amerikanska ägarna vill inte längre ha dem. I stort sett dagligen presenteras nya spekulationer om eventuella villiga köpare, men hittills har ingen bekräftats.
I Svenska Dagbladet i dag menar Sveriges Ingenjörers klubbordförande på Saab respektive Volvo att de båda företagen bör slås samman, eller att möjligheten åtminstone borde utredas.
- Jag tror att man behöver lägga alla pusselbitar på bordet och titta på olika alternativ, säger Anette Hellgren, Unionens klubbordförande på Saab Automobile i Trollhättan.
I veckan gick Saab ned från tvåskift till endast dagarbete, men varsel har man hittills klarat sig ifrån, mycket tack vare ett avtal på Europanivå som säger att ingen ska sägas upp. I stället ska företaget erbjuda omställningspaket som är frivilliga att ta eller förkasta.
I går eftermiddag anordnade Unionen tillsammans med IF Metall och Sveriges Ingenjörer ett seminarium om svensk personbilsindustris framtid. "En framtidsbransch", "unik kompetens" och "starka varumärken" var uttryck som speglade deltagarnas optimism. Men Martin Sköld, ekonomie doktor på Handelshögskolan i Stockholm, är skeptisk. Ombedd att ge sin gissning på hur det kommer att gå för Volvo och Saab säger han att han inte tror att Saab kommer att överleva.
- Det är ju hans gissning, så det får stå för honom. Ekonomiskt har Saab det kärvt, därmed inte sagt att företaget inte har någon framtid, säger Peter Hellberg, Unionens förste vice ordförande, som också deltog i seminariet.
Däremot anser Peter Hellberg att både Saab och Volvo behöver ägare som vet vad de vill göra med varumärkena.
På Volvo har de anställda tydligt signalerat att man helst inte vill ha en asiatisk ägare. Anette Hellgren på Saab vill däremot inte stänga några dörrar.
- Jag tycker att man ska gå in med öppna ögon i alla möjligheter. Det skulle inte förvåna mig om en asiatisk ägare tar över.
Peter Hellberg tror inte heller att det behöver innebära någon knäck för varumärkena Volvo och Saab om en asiatisk ägare tar över.
- Men om en ägare väljer att inlemma märket i sin produktion, oavsett om det är en asiatisk eller någon annan ägare, tror jag definitivt att det goda renommé som svenska bilar har, vad gäller säkerhet bland annat, kommer att urholkas. Det är viktigt att utveckling och tillverkning finns kvar i Sverige.