Social kompetens, teamarbete och samarbetsförmåga verkar inte längre stå speciellt högt i kurs hos arbetsgivarna. De egenskaper som efterfrågas allra mest är istället strukturerad, stresstålig, självgående, prestigelös och positiv. Hos chefer handlar de önskvärda egenskaperna mer om närvaro och personlighet än om specialistkompetens.
- Orden säger något om att det är bistra tider, man har skurit ner på personal och minskar tiden för introduktion. Vi förväntas kunna leverera genast när vi börjar på ett nytt jobb. Det är bra och utvecklande för en del men exkluderar andra som kanske behöver längre tid, säger Nina Jansdotter, beteendevetare och karriärcoach.
- Det känns som att chefens roll minskar, man ska kunna leda sig själv och vara sin egen chef. Verksamhetsförståelse är ett metaord som går ut på att man ska förstå vad det hela går ut på och kunna bidra med sin del.
Åtskilliga arbetsgivare vet inte riktigt vad de söker eller vilka kvalifikationer jobbet kräver. Därför räknar de upp lite allmänna saker och då blir jobbannonserna ofta otydliga. Många av orden är klyschor som man inte ska låta sig avskräckas av. Bland listans topp fem-egenskaper är de två första att betrakta som introverta och den fjärde och femte som lite mer extroverta, utåtriktade. Det är inte ovanligt att man blandar ihop dessa krav i samma jobbannons vilket kan skapa problem, menar Nina Jansdotter.
- Ens självbild kanske inte stämmer överens med de här orden. Om man då ringer i stället får man ofta prata med någon som vet mer om jobbet än den som skrivit annonsen, tipsar hon.
Teambuilding och samarbete är omodernt och att "ha många bollar i luften" har helt försvunnit på arbetsgivarnas kravlista. I stället återfinns det nya, att vara "driven". Men vad betyder det egentligen?
- Det är nog en lite mer extrovert än introvert egenskap som handlar om att vara snabb, produktiv och motiverad, säger Nina Jansdotter.
Som en jämförelse gjorde Kollega en helt ovetenskaplig genomgång av de mest efterfrågade egenskaperna för några av Unionens medlemsgrupper. Vi tittade på fem slumpvis utvalda jobbannonser för vardera nätverkstekniker, säljare och växeltelefonister/receptionister och fann delvis en annan bild.
Favoritegenskaperna för nätverkstekniker var social kompetens, ett utåtriktat sätt och att ha lätt för att arbeta i grupp, medan säljare gärna ska vara kreativa, tävlingsinriktade och sociala. Dessutom är serviceminded och noggrannhet uppskattade kvalitéer för en säljare. Att vara strukturerad efterfrågades bara i två annonser och stresstålig i en (nätverkstekniker). Att "ha driv" eller vara driven var däremot viktigt i sju annonser; två för nätverkstekniker och fem för säljare.
En växeltelefonist ska framför allt vara utåtriktad och flexibel (fem respektive fyra noteringar) men också vara serviceminded och ha en "positiv inställning". I en annons ville man också specifikt ha en representativ och effektiv administratör med bra telefonröst som kunde "rycka in när det behövs".
Andra efterfrågade egenskaper som kan tyckas lite ålderdomliga i vår genomgång var till exempel plikttrogen, arbetsam och den gamla klyschan ung och hungrig.