När över 2 000 anställda på svenska kontor uppgett vad som irriterar dem mest i arbetsmiljön så är ventilationen det värsta, drygt 43 procent tycker så. Det kan handla om att ventilationen låter för mycket, att det är för kallt eller för varmt på arbetsplatsen.
Andra stora irritationsmoment är den allmänna ljudnivån och ergonomiskt felaktiga möbler och arbetsverktyg.
När det gäller kollegornas beteende är en negativ attityd till arbetet det som upprör mest, tätt följt av att någon inte gör rent efter sig på toan. Att fjäska för chefen tillhör också det värsta man kan göra.
"Vill du vara en omtyckt kollega ska du ha en positiv attityd till arbetet, vilket går hem både hos chefer och övriga medarbetare. Om du blir irriterad på något så har du alltid ett val, att säga det eller glömma det. Det är viktigt att inte bara visa irritation, utan att vara konstruktiv, säga vad man tycker och ha ambitionen att hjälpa till att förbättra", säger Cecilia Söderström, HR-chef på Vasakronan, i ett pressmeddelande.
När de tillfrågade fått uppge hur de skulle vilja sitta på arbetet svarar en majoritet, 64 procent, att de vill ha ett eget rum, medan bara 10 procent vill sitta i öppet landskap.
"Det gäller att ha en bra balans mellan gemenskap och avskildhet, oavsett om du sitter i eget rum eller kontorslandskap. Särskild hänsyn bör tas till ljudnivån. Hörselsinnet är det enda sinne som aldrig vilar, utan alltid är aktivt på något sätt. Därför bör arbetsgivaren jobba med kontorets akustik med omsorg", säger Cecilia Söderström.