En kommunal chef ställer sig upp och har lösningen på arbetsplatsens alla arbetsmiljöproblem. Han föreslår att man ska väga alla anställda och sedan erbjuda de överviktiga en gå ned i vikt-kurs. Händelsen utspelade sig på ett seminarium i arbetsmiljö för några år sedan. Eva Vingård, professor i arbets- och miljömedicin vid Uppsala universitet deltog, och berättar att skräckexemplen på hur chefer ibland ser på arbetsmiljö och friska medarbetare är många.
Men vad definierar egentligen friska företag och verksamheter? Det diskuterades under ett seminarium på "Gilla-Jobbet"-mässan under onsdagen.
- Det finns många faktorer som spelar in för att man ska beteckna ett företag som friskt. Dels måste ledarskapet genomsyras av ett intresse för anställdas välmående. Dels måste det finnas en kommunikation mellan chefer och anställda, så att man skapar en delaktighet och förståelse för de beslut som tas, chefen är limmet i företaget, säger Eva Vingård.
Hon får medhåll av Magnus Svartengren, som är läkare och professor i arbets- och miljömedicin på Karolinska institutet.
- På ett företag som mår bra är det närmare mellan de anställda och chefen. Det finns också en förståelse för att man som anställd varierar i kapacitet, kanske på grund av sjukdom eller familjeförhållanden. Alla anställda kan inte vara på topp hela tiden.
De flesta studier visar att friska företag är lönsammare. Hur man beräknar lönsamheten är dock inte helt klart.
- Det är svårt. Man kan konstatera att dålig arbetsmiljö och dess effekter aldrig är lönsamma. Men friska, kan man definiera genom att sjukfrånvaron minskar, anställda får mindre besvär orsakad av stress och alla de goda effekterna leder så småningom till att företaget går bättre och tjänar mer pengar, säger Eva Vingård.
Slutligen poängterade Magnus Svartengren att det är viktigt att fokusera på vad som är positivt och utveckla det snarare än att fokusera på vad som inte fungerar.
- I svenska företag är vi experter på att gnälla på sådant som inte fungerar. Men tänk om vi ville bygga en ny bil, då åker vi ju inte till Tyskland, kollar på Audibilar, kommer hem och säger: Sådär ska vi inte bygga bilar. Utan vi tar ju med oss det som fungerar och jobbar utifrån det.