Sara Akervall, styrelseledamot och SAP-konsult på Volvo IT, är en av dem som tar emot priset.
Grattis till utmärkelsen, varför går det så bra för er?
- Vi tycker att det är roligt och viktigt med värvning. Sedan har vi jobbat väldigt aktivt med det här. I början av året bildade vi en projektgrupp som har utgjort kärnan i det här arbetet. Vi strukturerade vad vi ville åstadkomma och vilka aktiviteter vi skulle ha för att nå dit.
Vad hade ni för mål?
- Bland annat att vi ska uppfattas som synliga, närvarande och lätta att komma i kontakt med. Och att de anställda tycker att Unionen är duktiga på att informera när det händer någonting nytt på företaget.
Hur många har ni lyckats värva?
- Första verksamhetsåret värvade vi 110 medlemmar. Nu kollar vi mest på ökningen. Det trillar in någon varje vecka.
Vad är era bästa argument för att gå med i facket?
- Vi försöker trycka på den lokala förankringen. Vi är flera tusen personer som jobbar här, men när vi värvar försöker vi berätta att vi också är en del av arbetsplatsen, vi är stora och har många medlemmar vilket gör att vi kan göra skillnad här på Volvo IT.
Vilka är svårast att få med?
- Medelålders personer som varit anställda länge och känner att de sitter tryggt. För de unga handlar det mer om okunskap och där kan vi förklara vad facket gör och varför det är viktigt att vara med. De köper argumenten.
Har det blivit lättare eller svårare att värva medlemmar?
- Vi har fått mycket medvind av Unionens kampanjer. De syns när man går på bio, kollar på tv eller läser tidningen. Det hjälper oss mycket när vi presenterar oss för nyanställda. De vet redan vilka Unionen är.
Vad är nästa års mål?
- Vi kommer att fortsätta på samma linje. Vi är ett stort företag och har många potentiella medlemmar, men för oss är det lika viktigt att träffa våra befintliga medlemmar och behålla den kontakten. De aktiviteter vi har riktar sig ofta åt båda hållen.
Hur ska ni fira priset?
- Vi hoppas spränga 1000 medlemmars-vallen snart så jag tror att vi slår ihop firandena och gör något roligt på kontoret.