Hoppa till huvudinnehåll
Arbetstid

Nära hälften läser jobbmejl på ledig tid

Drygt fyra av tio tjänstemän läser jobbmejl en eller flera gånger om dagen – före och efter arbetstid. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av Unionen.
Linnea Andersson Publicerad 12 februari 2019, kl 16:09
Kittaya Mangruan/Colourbox
Kan du inte låta bli att kolla jobbmejlen när du sitter hemma och slappar i soffan? Kittaya Mangruan/Colourbox

Du ligger och kollar Netflix hemma i soffan på kvällen när det plingar till i mobilen. Du vet att du inte borde läsa jobbmejlen nu men kan inte låta bli att se efter vad det är, annars kommer du ändå bara grubbla över det och inte kunna koncentrera dig på den nya serien, vars intrig är komplicerad nog att sätta sig in i.

Känner du igen dig? I så fall är du långt ifrån ensam. Hela 44 procent av alla tjänstemän läser jobbmejl på fritiden och i åldersgruppen 30-49 år det 50 procent. Det visar Unionens undersökning som genomförts av Novus.

– Arbetslivet är mer flexibelt i dag och det är bra! Men det innebär även att många tjänstemän är ständigt nåbara och att gränsen mellan arbetstid och fritid suddas ut. Att tänka på jobbet och känna att man aldrig är riktigt ledig minskar möjligheten till vila och återhämtning. Det är ohållbart i längden, säger Martin Linder, Unionens ordförande, i ett pressmeddelande.

Sju av tio som läser jobbmejl när de är lediga uppger att de gör det för att ”skapa kontroll” över sin arbetssituation och 27 procent för att hinna med sina arbetsuppgifter. En femtedel gör det för att de helt enkelt inte kan låta bli.

– Tillgänglighet är en viktig del av den psykosociala arbetsmiljön och det är arbetsgivarens ansvar att sätta tydliga gränser för om och när den anställde förväntas vara tillgänglig utanför arbetstid, säger Martin Linder.

Ett bra hjälpmedel kan enligt honom vara att ta fram en mobil- och mejlpolicy på arbetsplatsen så att alla medarbetare vet när de förväntas vara tillgängliga på mobil och mejl.

Läs också: Fransmän har rätt att strunta i jobbmejl

Arbetstid

7 tips för bättre möten

Vi lägger två miljarder timmar om året på möten och många av dem är ärligt talat slöseri med tid. Så här får du till bra och effektiva möten på jobbet.
Linnea Andersson Publicerad 31 januari 2024, kl 08:29
Möte op kontor. Två deltagare har somnat, en tredje gäspar och chefen märker inget.
Möten behöver inte kännas meningslösa. Så här får du till bra och effektiva möten på jobbet. Foto: COlourbox.

1. Utvärdera

Kartlägg hur mycket tid som går åt till möten och vilket syfte de tjänar. Ex: Har vi en stående agenda? Behöver den uppdateras eller kanske skippas helt?

2. Planera

Genom att lägga en timme på förberedelser kan du korta mötestiden på gruppnivå och spara både tid och pengar.

3. Sålla

Måste alla vara med på alla möten? Lägg in för vilka det är obligatoriskt redan i kallelsen.

4. Involvera gruppen

Stanna upp, fråga vad de andra tycker. Bra möten ska vara som musik där mötesledaren är dirigenten och alla deltagare spelar varsitt instrument.

5. Avbryt

Blir det rundgång kan det vara bra att parkera frågan eller att låta gruppen rösta mellan A och B och fatta ett beslut.

6. Bli skicklig

Överskatta inte din egen förmåga. Det är som med bilkörning, frågar man människor hur bra de är på att köra bil är alla lite bättre än snittet. Gå en kurs, ta del av tips, kolla på tutorials.

7. Var delaktig

Till dig som i första hand är deltagare på möten – lyssna men var också aktiv. Nicka och bekräfta den som håller i mötet. Ställ följdfrågor och anteckna med penna och papper, då minns du bättre.

 

Källa: Jörgen Dyssvold på företaget Herr Omar.