Hoppa till huvudinnehåll
Arbetstid

God (ledig) jul!

Även om inte alla firar jul så har de flesta anställda möjlighet att ta ut några dagars ledighet, så här mitt i den mörkaste årstiden. Och det bör man. När stressen ökar i arbetslivet blir det också än viktigare att ta sig tid för återhämtning. Bäst är att stänga av jobbet helt. Men klarar du det?
Gabriella Westberg Publicerad
Colourbox
Ta ledigt i jul. Både för din egen och dina kollegors skull. Colourbox

Sjukfrånvaron ökar dramatiskt, enligt Sveriges Företagshälsors årliga rapport Jobbhälsobarometern, som publicerades i veckan. Många uppger att det är arbetet som gör dem sjuka. Drygt var femte upplever känslor av psykiskt obehag inför att gå till jobbet.  Enligt barometern tror var femte yrkesarbetande, alltså omkring 800 000 människor, att deras nuvarande arbete kommer att påverka hälsan negativt inom ett par år.

Två av tre saknar policy

I en rapport från Unionen framkommer att tre av fem tjänstemän upplever att de har en hög eller alltför hög arbetsbelastning och en av sju känner att de inte orkar fortsätta på samma sätt framöver. Var femte tjänsteman tror att de kommer att behöva arbeta mindre om fem år. Det vill säga, många arbetstagare upplever att de ligger på gränsen till vad de mäktar med.

I år ligger de röda dagarna kring jul och nyår så att det inte blir mer än fyra dagar ledigt på raken för den som inte tar ut semesterdagar. Men även bland de som tar ut semester är det många som inte släpper jobbet, visar Unionens undersökning. Var sjätte väljer att jobba lite i smyg även under semestern – genom att kolla igenom mejlkorgen och svara på mejl och samtal även på ledig tid.

Två av tre tjänstemän saknar en policy på arbetsplatsen om hur tillgängliga de förväntas vara under ledigheter och omkring varannan har över huvud taget inte diskuterat rutiner för tillgänglighet, visar Unionens undersökning. Var sjätte uppger att de ändå upplever att chefen förväntar sig att de ska hålla sig tillgängliga för jobb.

Samtidigt uppger ungefär hälften av de svarande att de helst skulle vilja slippa jobbet helt och hållet när de är lediga. En av fyra menar att tillgängligheten gör att de får mindre tid för familj och vänner, och lika många får negativa kommentarer från vänner och familj om att de inte helt släpper jobbet, enligt undersökningen. Var fjärde menar också att tillgängligheten hindrar dem från att koppla av.

Problemet är när det brister i dialogen om förväntningar

Peter Hellberg är Unionens första vice ordförande:
- Efter en tid av sjunkande sjuktal ser vi nu att sjukskrivningarna ökar igen. Vad det beror på är inte helt klarlagt, men man kan misstänka att det har med den höga arbetsbelastningen att göra. Vi har ju inte fått ett sämre allmäntillstånd i befolkningen, konstarerar han.

Bristen på återhämtning sammanfattar både problemet och en del av lösningen, tror Peter Hellberg. Det är viktigt att ta sig tid för återhämtning när möjlighet ges – särskilt för den som har en hög arbetsbelastning. Men många tjänstemän väljer ändå självmant att hålla koll på mejlkorgen.

Är tillgänglighet på semestern alltid ett problem?
- Det måste det inte vara. Många tjänstemän har flexibel arbetstid och det kan vara praktiskt och bra att till exempel kunna hämta tidigt på dagis och sedan jobba igen en timme på kvällen. Problemet är snarare när det brister i dialogen om förväntningar. Med teknikens hjälp ökar både möjligheten och upplevelsen av att man förväntas vara tillgänglig även på fritid och ledighet.

Produktivitetsökning på tjänstemannasidan innebär ofta att färre personer gör lika mycket som fler gjorde tidigare. I slimmade organisationer finns inte alltid backup i form av arbetskamrater eller semestervikarier att lämna över uppgifter till. Det innebär att man har allt jobb kvar när man kommer tillbaka efter ledigheten, vilket nog förklarar att många väljer att ”städa undan” en del även under ledigheten, tror Peter Hellberg. Men det kan finnas anledning för en varning där, menar han.

- Man har olika stresstålighet, men jag tror att de flesta kommer att slå i det övre taket för hur mycket man orkar, förr eller senare, om man inte tar itu med de här frågorna.

Jag är ju en sådan där som jobbar jämt.

Man måste acceptera att man orkar olika mycket i olika perioder av livet. Men det är inte alltid så lätt att bryta invanda mönster, påminner han.

- När du var ung och stark och inte hade några barn orkade du kanske jobba mer. Då arbetade du också upp en förväntan hos chefer, medarbetare och även hos dig själv, att du är "en sådan där som jobbar jämt". Plötsligt orkar du inte det längre. Då är det bättre att tänka efter före.

Allt vanligare bland tjänstemän är att jobba projektorienterat, vilket kan leda till ett ”sprintlopp-tänkande”, på gott och ont.

- Jag har jobbat i en projektorganisation på IT-sidan i många år och kan se lockelsen i att jobba projektorienterat, men också farorna.

Att jobba i kortare projekt gör att man uppnår mål vilket kan ge tillfredsställelse. Det innebär också en kortsiktighet som kan ge känslan av att det bara är att ge järnet just nu, fram till målet. Men sedan följer nästa projekt, och nästa.

- Där har projektledare också en viktig roll att sätta ramar och diskutera vad som är en rimlig leveranstid, innan det drar igång.

Det är inget sprintlopp!

Peter Hellberg menar också att återhämtningen lätt kan bli för kort om man har för roligt.

- I perioder när det går väldigt bra känns det bara kul att jobba. Men det är just då som man bör bromsa upp och tänka: Ja, nu går det bra, men vi ska orka hela vägen. Det är inget sprintlopp, det är ett långdistanslopp.

I första hand ligger ansvaret för att ta fram policy och rutiner för tillgänglighet på chefen. Men det behövs också dialog i gruppen, tycker Peter Hellberg. Och individen har också ett ansvar.

- Det är knepigt att vara chef när medarbetarnas arbetstid är utspridd över tid och rum, så att säga. Många har specialiserade uppgifter och chefen förstår inte alltid hur mycket tid som behövs. Då krävs att medarbetarna är uppriktiga. De individuella utvecklingssamtalen är viktiga här, men också att chefen tar upp det i hela arbetsgruppen och lägger ribban så att det blir bra för företaget men också för alla i arbetsgruppen.

Man kan få coachning inför samtal med sin chef.

Vad kan man få för hjälp av facket?
- För mig handlar fackligt arbete mycket om att snacka med varandra. Där kan facket vara ett bra bollplank. En lokal facklig kontaktperson känner ofta till både chefen och medarbetarna, men den hjälpen kan man få från facket centralt också. Facket kan också ge hjälp till kartläggning, för självhjälp. Man kan få coachning inför samtal med sin chef.

Kommer du att stänga av jobbmobilen i jul?
- Det är alltid svårt att vara avkopplad om man sitter i ledningen för en organisation, och det gör ju jag. Men vi är överens här på Unionen att vi ordförande blir kontaktade om det är kris, något utöver det vanliga. Men i vardagssituationer delar vi upp det oss emellan. Ja, jag har naturligtvis mobilen med mig i jul. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetstid

De reser i arbetet – betalar med sin fritid

Fälttekniker i telekombranschen får inte lön för restid till och från sina uppdrag – i stället får de offra sin fritid. Det vill Unionen ändra på.
Ola Rennstam Publicerad 20 mars 2025, kl 13:05
Restid inte arbetstid. Fältteknikerna Fältteknikerna Nicklas Nordin och Marcus Olsson jobbar på telekombolaget Eltel i Östersund och har hela Jämtland och Härjedalen som uppdragsområde.
Fältteknikerna Marcus Olsson och Nicklas Nordin i Östersund på väg ut på uppdrag i arbetsgivarens bil. De får ingen lön för restiden ut på uppdrag eftersom det inte räknas som arbetstid. Unionen kräver att det ändras och att teknikerna ges tillräcklig tid för vila och återhämtning. Foto: Linnea Vesterlund.

AVTAL 2025
Mil efter mil. Ofta på dåliga och hala vägar. Fältteknikerna Nicklas Nordin och Marcus Olsson jobbar på telekombolaget Eltel i Östersund och har hela Jämtland och Härjedalen som uppdragsområde. Deras jobb är att reparera eller installera fiber vid nätverksstationer.

– Det kan röra sig som om upp mot två timmar bakom ratten – enkel väg. Det blir verkligen långa dagar, det är jobbigt särskilt som förälder att man är borta mycket från familjen, säger Nicklas Nordin.

”Rimligt att ha full lön för den tid vi reser”

Man skulle kunna tro att den som åker ut på ett uppdrag på arbetsgivarens initiativ och i företagets fordon gör det på arbetstid och med full lön. Men för fälttekniker i telekombranschen är det inte riktigt så, i stället sker bilresorna till stor del på teknikernas fritid. Som kompensation får de så kallad restidsersättning, som utgör en bråkdel av deras ordinarie timlön.

– Om jag har tre timmars restid fram och tillbaka får jag två timmars restidsersättning och en timma lön. Det känns inte jätteroligt att ta två timmar av min fritid och få en tredjedel betalt för tiden, säger Marcus Olsson.

Kollegan Nicklas Nordin instämmer:

– Det vore rimligt att ha full lön för den tid vi reser. Jag kan ha viss förståelse för att det kan vara svårt ekonomiskt för bolaget när vi har så långa avstånd. Men de borde åtminstone kunna höja vår restidsersättning, säger han.

För kort dygnsvila efter långa resor

Att resorna till och från arbetet vid IT-anläggningarna ute i skog och mark inte räknas som arbetstid får även konsekvenser för fältteknikernas dygnsvila. Vilan börjar nämligen räknas när arbetspasset är slut – det vill säga ute i fält. Tiden när teknikerna sitter bakom ratten och avverkar bilfärden hem räknas in i vilotiden.

– Att köra bil efter en hel arbetsdag ger absolut ingen vila eller återhämtning, man är ofta ganska mosig då efter all problemlösning. Vår dygnsvila borde rimligen inledas när man är hemma igen, i synnerhet då man jobbat natt efter ett ordinarie arbetspass, säger Marcus Olsson.

Fältteknikerna kallas ofta ut för att jobba natt – efter en hel arbetsdag. Efter att ha kommit hem framåt småtimmarna är det svårt att jobba som vanligt dagen därpå, berättar Marcus Olsson.

– Ibland får jag fyra timmars sömn efter ett nattpass innan jag ska upp och jobba igen. För att få möjlighet att vila ut ordentligt dagen efter måste jag använda min intjänade komptid och det känns inte så himla bra.

”Den som är på uppdrag i arbetsgivarens bil ska uppbära lön”

Unionenklubben på Eltel har åtskilliga gånger tagit upp fältteknikernas situation med arbetsgivaren. Genom lokala överenskommelser har facket lyckats få till ersättning vid restid, men klubbordförande Björn Tallberg håller med fältteknikerna om att ersättningsnivån är för låg och allra helst borde vara i form av lön.

– Det är en viktig princip att den som är på uppdrag i arbetsgivarens bil är i tjänst och ska uppbära lön, säger han.

Trötta förare fara i trafiken

De långa bilresorna påverkar också trafiksäkerheten. Marcus och Nicklas berättar att de på grund av trötthet ibland är tvungna att stanna vid vägkanten. Björn Tallberg betonar vikten av att få till ett bättre skydd för dem som har långa resor så att de får ett hållbart arbetsliv och tillräcklig återhämtning.

Björn Tallberg

– Det här handlar om en liten grupp lojala medarbetare som offrar sin fritid för arbetsgivaren. Trafiksäkerheten är en annan jätteviktig aspekt här och att få tillräcklig dygnsvila för våra medlemmar.

Klubben har samtidigt förståelse för att arbetsgivaren måste tänka på lönsamheten och menar att den återhållsamma restidsersättningen är ett sätt för bolaget att få ihop affären.

– Det råder hård konkurrens i vår bransch och marginalerna är små. Om villkoren ska kunna förbättras måste det ske i de centrala kollektivavtalen så att de blir lika för alla telekomföretag, säger Björn Tallberg.

Unionen: "Resor ska räknas som arbetstid"

Förbundet driver frågan centralt om rätten till ostörd fritid gentemot arbetsgivarorganisationen Tech Sverige. I årets avtalsrörelse kräver Unionen att restiden ska räknas in i den sammanlagda veckoarbetstiden, ett krav som man även drev i förra avtalsrörelsen utan att lyckas få arbetsgivarsidan på telekom att ändra sig. 

Ia Hamn

– Det förekommer mycket restid i branschen, tid som ligger utanför den ordinarie arbetstiden och som inkräktar på våra medlemmars fritid. Vi vill se stärkta regler kring arbetstid och restid kopplat till ett socialt liv. Alltså att arbetsgivaren är skyldig att planera in återhämtning och se till att det går att förena arbete med familj och fritid, säger Ia Hamn, central ombudsman på Unionen. 

Enligt Unionen har områdena som fältteknikerna ska täcka blivit större på senare år varpå de måste resa allt längre sträckor.

– Om du reser långt fem dagar i veckan ökar arbetsmiljörisker som att man somnar bakom ratten eller skadar sig i arbetet. Det ger verkligen inte vila och återhämtning under tiden man reser, säger Ia Hamn.

En del arbetsgivare menar att återhämtningen oftast löser sig lokalt med förstående chefer, men enligt Unionen är det inget hållbart argument.

– Vi vill att det ska vara samma förutsättningar, oavsett var man jobbar. Att våra medlemmar får återhämtning ska inte hänga på att man har en schyst chef.

Unionens krav inom Telekomavtalet

  • Löneökningar 4,2 %
  • Avsättning till arbetstidsförkortning. 
  • Rätt till ostörd fritid genom stärkta regler för arbetstid och restid.

Unionen har cirka 9 000 medlemmar i telekombranschen.

Arbetsgivarna vill inte kommentera

Varken Eltel eller Tech Sverige vill ställa upp på en intervju och svara på Kollegas frågor om fältteknikernas arbetsvillkor. I en skriftlig kommentar svarar Tech Sveriges förhandlingschef Einar Humlin:

“Vi har en pågående dialog med våra motparter och ser vikten av en god balans i arbetslivet, där frågor som restid och återhämtning är en del av helheten. Detta hanteras inom ramen för gällande regelverk och kollektivavtal. Vi kommenterar dock inte specifika krav under pågående förhandlingar.”

Vad räknas som restid?

  • Om du ska arbeta på ett annat ställe än din ordinarie arbetsplats och behöver resa dit utanför din ordinarie arbetstid så kallas tiden som går åt till själva resan för restid. I det inkluderas väntetider mellan till exempel bussar och flyg samt vid tågbyten och liknande.
  • Restid utanför din ordinarie arbetstid räknas som huvudregel inte som arbetstid. Om du däremot reser under din ordinarie arbetstid, så betraktas det som arbetstid.
  • Om du har rätt till restidsersättning är det viktigt att ha koll på vilka timmar som räknas som restid.
  • Läs mer om restid här.

KÄLLA: Unionen