Hoppa till huvudinnehåll
Arbetstid

Flockmentalitet påverkar jobbflytt

- Det har gått slentrian i outsourcing. Att återta förlorade jobb är ett större problem än vad Berlinmuren var, varnade Hans-Olov Olsson, vd för Volvo Personvagnar, på ett industriseminarium i Trollhättan i fredags.<br />
Publicerad
Fack och företagsledare var överens om Sveriges konkurrensfördelar. Goda partsrelationer, utbyggd infrastruktur och rationaliseringar borgar för att betydligt fler jobb bör stanna i Sverige.
Ulf Lang, vd för Högmans Industri Verktyg i Trollhättan, höll med Volvochefen om det slentrianmässiga i jobbflytten:
- Denna flockmentalitet är ett större hot än Kinas låga löner.
Hans-Olov Olsson, som i oktober tar plats i Fords ledningsgrupp, anser till skillnad från General Motors att svenska bilar ska tillverkas i Sverige.
- Det går inte att få fram en Volvo utan yrkesskickligheten i Göteborg, Skövde, Uddevalla och Olofström, där de anställda i decennier lärt sig grundvärdena. De vet vad kunden förväntar sig.
- Den svenska kunskapsekonomin bygger på produktionskunnande. Flyttar produktion utomlands följer snart produktutvecklingen efter. Vi riskerar att få ett oerhört besvärligt samhälle, både för individer och politiker, sa Olsson.
Som exempel på att lyckad strukturomvandling kan ske inom landets gränser nämnde han Volvo PV:s karosspressning i Olofström, där man minskat ledtiderna och rationaliserat bort 1 200 av 3 700 jobb. Samtidigt har lika många jobb skapats i nya lokala tjänsteföretag, som levererar till Volvo och andra beställare.
Hans-Olov Olsson menar att regeringens Trollhättepaket var ett steg i rätt riktning, men det kom för sent.
- Redan PG Gyllenhammar ville ha en motorväg till Uddevalla. I stället satsar man på obegripliga projekt som Hallandsåsen och Botniabanan.
Marita Christmansson, forskare i arbetsorganisation vid Arbetslivsinstitutet Väst, rådde företagen att låta kunden vara med i produktframtagningsprocessen. Hon är övertygad om att det går att behålla produktion i Sverige och samtidigt jobba för Metalls tjugo år gamla vision om det "goda arbetet".
Bättre samordning mellan näringsliv, stat och högskola efterlystes liksom en utmaning i att ständigt ompröva sina affärsidéer.

BJÖRN ÖIJER

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetstid

Spanien inför lag om kortare arbetsvecka

Spanien slopar 40-timmarsvecka. Senast från och med årsskiftet ska samtliga anställda i Spanien jobba max 37,5 timmar i veckan enligt ett lagförslag som lämnas till parlamentet.
Johanna Rovira Publicerad 9 maj 2025, kl 11:11
Spanien som kommer att bli bättre tack vare förkortningen av arbetstiden enligt spanska arbetsmarknadsminister Yolanda Diaz. Foto: Paul White/TT

Många spanska löntagare har redan i dag kortare arbetstid tack vare sina kollektivavtal, men allra senast från årsskiftet kommer resterande 12, 5 miljoner, (vilket motsvarar cirka 70 procent av arbetskraften), att få en halvtimmes kortare arbetsdag med bibehållen lön , enligt bland annat tidningen ElDiario.  

– I dag moderniserar vi spanska företag och hjälper folk att bli lite lyckligare, säger Yolanda Díaz, andre vicepresident och arbetsmarknadsminister i Spanien, enligt tidningen As.

Spanien blir därmed det tredje EU-landet som har en lagstadgad arbetsvecka på färre än 40 timmar. De andra två länderna är Frankrike, där veckoarbetstiden är 35 timmar och Belgien där löntagare får jobba max 38 timmar i veckan.  

Lagförslaget, som godkändes av regeringen i tisdags, kom till genom en överenskommelse mellan arbetsmarknadsministeriet och facken i Spanien. Facken har  lovat att mobilisera sig om förslaget stöter på patrull i det spanska parlamentet.