Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Vägrade delta i jobbfester – fick sparken

En medarbetare på ett franskt företag vägrade delta i vissa sociala aktiviteter, som ofta innehöll stora mängder alkoholkonsumtion. Då ansågs han bryta mot företagets värderingar och fick sparken.
Oscar Broström Publicerad 28 november 2022, kl 14:41
Tre ölglas möts i en skål.
Företagets sociala aktiviteter inbegrep stora mängder alkohol, förnedringslekar och öknamn. När en medarbetare vägrade delta fick han senare sparken. Foto: Shutterstock

Händelsen på den franska konsultbyrån har nått hela vägen upp till den högsta domstolen i landet. Och den slog fast att företaget gjorde fel som avskedade mannen.

Anledningen till att han blev av med jobbet, under 2015, var att han avstod från att medverka i firmafester och jobbaktiviteter som enligt honom var ”förolämpande och påträngande” och innefattade förnedringslekar av sexuell karaktär.

Under de här företagsfesterna ska det ha förekommit kraftigt intag av alkohol och promiskuitet, enligt mannens juridiska ombud.

Delade inte företagets värderingar

Företaget ansåg att mannen inte delade företagets värderingar och avskedade honom för ”professionell inkompetens”.

Högsta domstolen i Frankrike menar att det är en mänsklig rättighet att avstå från att delta i sociala aktiviteter och hänvisar till yttrandefriheten. Vidare argumenterar domstolen för att ett företag inte kan avskeda eller säga upp en person för att den inte är tillräckligt ”rolig”.

Målet har blivit omskrivet och kallas i exempelvis engelsk press för ”rätten att vara tråkig på jobbet”.

Arbetsrätt

Butikschefer sparkade - Unionen stämmer Telenor

Två butikschefer på Telenor avskedades efter otillåtna säljmetoder. Enligt Unionen har företaget dock inte kunnat visa hur agerandet har lett till någon ekonomisk vinning för cheferna och har nu stämt bolaget.
Ola Rennstam Publicerad 27 september 2023, kl 06:30
Rad av mobiltelefoner i en telefonaffär.
Två butikschefer sparkades och Telenor hävdar att butikscheferna använde otillåtna säljmetoder för att få högre provision. Det tillbakavisas av Unionen som stämmer företaget. Foto: Colourbox.

Det var i våras som telekombolaget Telenor valde att avskeda två butikschefer i Sydsverige. Motiveringen var att cheferna använt en säljmetod kallad "Churn and return" och som inte är tillåten enligt bolagets regelverk. Det handlar om tillfällen när en tjänst sägs upp för en kunds räkning och en ny tecknas. Metoden har tidigare varit tillåten att utföra i butik men efter att det uppdagats felaktigheter vid försäljning av mobilabonnemang beslöt företaget för några år sedan att kunderna istället skulle hänvisas till kundtjänst. Det gällde dock inte för tecknande av bredbandsabonnemang då det kan vara tillåtet under vissa omständigheter.

– Det har gjort att reglerna har upplevts som otydliga bland personalen, säger Lisa Melin, förbundsjurist på Unionen, som företräder de båda butikscheferna.

Telenor hävdar att butikscheferna använde säljmetoden för att få högre provision men det tillbakavisas av Unionen.

– Arbetsgivaren har inte kunnat visa på vilket sätt våra medlemmar gjort en ekonomisk vinning. Dessutom borde företaget ha uppmärksammat dem på att de agerat felaktigt och gett dem möjlighet att ändra sitt arbetssätt, säger Lisa Melin.

Redogör inte grunderna för avsked

För att avskeda en arbetstagare krävs, enligt rättspraxis, att denne gjort sig skyldig till en allvarlig förseelse. Unionen menar att butikschefernas uppsåt har varit kundernas och företagets bästa.

Att bli avskedad är det mest ingripande du kan råka ut för som anställd. Då måste arbetsgivaren kunna redogöra för det underlag som ligger till grund för avskedet och det har de inte gjort här i avgörande delar. Det är anmärkningsvärt, säger Lisa Melin.

Unionen stämmer därför nu Telenor i Arbetsdomstolen och kräver att avskedandena ogiltigförklaras och att bolaget betalar ett allmänt skadestånd till medlemmarna på sammanlagt 300 000 kronor.

Telenor har en annan bild av vad som hänt. Åsa Lennhoff, head of compliance (ansvarig för ansvarsfulla affärer och regelefterlevnad), på Telenor Sverige svarar via mejl:

”Vi kommenterar inte enskilda ärenden, men generellt ser vi mycket allvarligt på omoraliska och icke tillåtna säljbeteenden som drabbar våra kunder. Churn and return är en otillåten metod som enskilda säljare har använt systematiskt i syfte att manipulera sin försäljningsstatistik för egen vinning. Telenors medarbetare är väl medvetna om att detta är en olovlig metod som leder till konsekvenser. Vi har löpande uppföljning, men det händer att medarbetare kringgår våra affärsregler. Beroende på omständigheter och omfattning kan det vara så allvarligt att det leder till avsked.”