Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Uppsagd redan andra arbetsdagen

När Joakim Karlsson mötte vd:n på sitt nya arbete som chef trodde han att han skulle hälsas välkommen. Men i stället fick han en uppsägning.- Jag blev alldeles kall, jag trodde inte att sådant här händer, säger Joakim Karlsson.
Publicerad
I våras sände Joakim Karlsson in CV och ansökningshandlingar till ett rekryteringsföretag som annonserat ut chefsbefattningar. Han kallades till fleras intervjuer, genomgick tester och fick en chefstjänst.
Trots det blev Joakim Karlsson alltså uppsagd redan andra dagen. Den nya tjänsten fanns inte. Kontorschefen hade rekryterat och skrivit anställningsavtal, trots att tjänsten aldrig ansetts aktuell av företagsledningen.
- Ena dagen gick jag från en fast chefstjänst, nästa blev jag uppsagd från en ny tjänst och fick en månadslön, sedan skulle jag bli arbetslös. Det accepterade jag inte, berättar Joakim Karlsson.
När han inte fick gehör för sina krav hos företaget tog han kontakt med Sif.
- Rent formellt gjorde företaget rätt när de sade upp Joakim med en månads uppsägningstid. Men man måste tänka i lite andra banor, säger Anders Berge, ombudsman på Sif Småland.
Sif hävdade att ett mbl-brott mot förhandlingsskyldigheten begåtts, samtidigt som de moraliska aspekterna togs upp. I stället för en månadslön fick Joakim Karlsson, fyra månadslöner, dessutom betalar företaget semesterlön och pensionsförmåner.
Nu har Joakim Karlsson fått ett nytt jobb och ska i dagarna skriva på anställningsavtalet.
Men Joakim Karlsson är fortfarande förbluffad över det han varit med om.
Anders Berge menar att sådana här situationer inte är ovanliga.
- När man anställs på sådana här jobb ska man kolla att det finns ett styrelsebeslut bakom, säger han.
Den chef som anställde Joakim Karlsson har nu slutat sin tjänst.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.