Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Uppsagd föräldraledig får 160 000

När IT-konsultföretaget Sogeti skulle dra ned sades sex av åtta föräldralediga upp. Sif stämde företaget till Arbetsdomstolen för en medlems räkning. Parterna har gjort upp, och kvinnan får 160 000 kronor i ersättning.
Publicerad
När Sogeti rationaliserade för cirka två år sedan ställde man upp kravprofiler som var omöjliga för föräldralediga, tjänstlediga och sjukskrivna att leva upp till. Bland annat skulle man ha varit ute hos kund tolv av de senaste arton månaderna. En av de uppsagda är Sifmedlem, och för hennes räkning drev Sif ärendet till AD. Förbundet hävdade att det, förutom turordningsbrott, rörde sig om både direkt och indirekt diskriminering, det vill säga att man ställer krav som är till synes könsneutrala, men som ändå drabbar det ena könet hårdare. Nu har hon nått en förlikning med den tidigare arbetsgivaren.
- Vad företaget än säger så ser jag det som ett visst erkännande, annars hade de gått vidare, säger medlemmen.
Hon var en av dem som hade längst anställningstid bland konsulterna. Men eftersom hon var föräldraledig när uppsägningarna skulle verkställas hade hon inte en chans att uppfylla kravet som företaget satte upp. Att det bara var hon som ville ta strid mot företaget tror hon har sin rimliga förklaring.
- Vi sades upp medan vi var hemma. Då är man så utsatt ändå och orkar eller vågar inte ifrågasätta.
Hon är lättad över uppgörelsen.
- För min del känns det skönt. Man har ältat det här i nästan två år. Jag vill gå vidare med mitt liv. Jag ska börja plugga på universitetet nu och söka jobb.
Trots att tvisten aldrig nådde så långt som till ett domslut, tror hon att hennes strid kan ha bidragit till att skärpa kraven på arbetsgivare.
- Det är bra att medlemmar ser att man kan gå vidare med såna här saker. Och den lokala fackklubben kan nog ställa högre krav på företaget i fortsättningen.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.