Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Unionen vill begränsa andelen konsulter

Scania anställer 400 inhyrda konsulter inom produktion. Det är konsekvensen av ett nytt avtal där andelen konsulter begränsas. Nu försöker Unionen och de andra tjänstemannafacken få till ett liknande avtal med företaget.
Ola Rennstam Publicerad
Anders Wiklund
Många slutar på fordonstillverkaren Scania för att bli konsulter på företaget. Anders Wiklund

Den inhyrda personalen står för en stor del av dem som jobbar på Scania. Det är ett problem – tycker facken. Nu har fordonstillverkaren slutit ett avtal med Metallklubben som innebär att maximalt tio procent av arbetsstyrkan får vara inhyrda konsulter.

Som ett resultat av det nya avtalet kommer 400 personer som är bemanningsanställda inom produktion och anslutna till fackföreningen Metall att anställas direkt av bolaget. Anställningarna kommer successivt att börja ske från och med i höst.

Även på tjänstemannasidan finns det väldigt många konsulter. Och nu försöker Unionenklubben i Södertälje tillsammans med Ledarna och Akademikerförbunden att få till ett liknande avtal på företaget.

– Vårt mål är att komma fram till ett avtal där andelen inhyrd personal begränsas med en procentsiffra. Många av de som är konsulter i dag har sådana funktioner att vi inte klarar oss utan dem, och då är det svårt att säga en exakt procentsats. Det är intensiva diskussioner just nu, säger ordförande Mari Carlquist.

Problematiken inom produktion och på tjänstemannasidan skiljer sig dock åt.

– Inom produktion hyr man i stort sett bara in från ett enda företag. Går produktionen upp tar man in mer folk, det är tydligt. Metall vill säkerställa att de bemanningsanställda har samma villkor som de som är fast anställda och att företaget faktiskt anställer dem. Och de som blir anställda blir väldigt glada, säger Mari Carlquist.

På tjänstemannasidan råder en helt annan problematik, enligt Mari Carlquist.

 – Många slutar på Scania för att bli konsulter här och vi hyr in experter som inte vill bli anställda. Sen ser vi också konsulter som inte har något val, men som hamnat i den situationen. De kanske har bättre villkor som konsulter men av olika anledningar vill man ändå bli anställda, säger hon.

Unionenklubben betonar att de inte har något emot konsulter i sig men att man vill värna om den svenska modellen och kunna teckna kollektivavtal med villkor som gäller alla anställda. Det blir problematiskt när en stor andel av styrkan är anställda någon helt annanstans.

– På vårt it-bolag är till exempel 40 procent konsulter. Det innebär att vi inte har möjlighet att hjälpa en stor del av dem som jobbar på förtaget.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Trafiklärare startade egen skola – avskedades

Trafikläraren gjorde som sina två kollegor och startade upp en trafikskola parallellt med sitt jobb. Men medan kollegorna fick vara kvar blev mannen avskedad.
Lina Björk Publicerad 12 november 2024, kl 13:14
hand pekar mot en maskin som mäter eco-driving
Trafikläraren startade upp en egen skola, men hade inga kunder. Han borde därför inte avskedats på grund av illojalitet, menar Unionen. Foto: TT/Henrik Montgomery

Under medarbetarsamtal med sin chef berättade mannen att han var intresserad av att starta egen verksamhet. Kollegor till honom hade gjort samma sak, gått ned i tid och arbetade nu som konsulter på trafikskolan. Strax efter mötet blev han avskedad med motiveringen att han agerat illojalt.

Trafikskolan han registrerat var vilande, han bedrev ingen verksamhet och hans arbetsgivare förlorade varken några kunder eller affärer på grund av honom. Han hade dessutom informerat sin chef om planerna. 

– Att enbart starta upp ett eget bolag utan att aktivt bedriva verksamheten är inte tillräckligt för att anse det vara illojalt mot arbetsgivaren. I begreppet ligger att det måste finnas en viss skada för arbetsgivaren och så är det inte i det här fallet, säger Filip Vujcic, förbundsjurist på Unionen och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen. 

Förutom att arbetsgivaren inte lidit skada av trafiklärarens sidobolag, var uppsåtet inte att vilseleda sin arbetsgivare. Tvärtom var han transparent, enligt stämningsansökan.  

– Vår medlem har varit helt ärlig med sin arbetsgivare. De har fört en dialog om saken, vilket inte var konstigt med tanke på att flera kollegor har haft exakt samma upplägg. Att han blev avskedad kom som en överraskning.

Unionen stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 150 000 kronor plus utebliven lön. 

* Kollega har bett trafikskolan i södra Sverige om en kommentar om tvisten. De svarar via mejl att de inte kommenterar pågående ärenden.