Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Unionen stämmer mest i AD

Stämningsansökningarna hos Arbetsdomstolen (AD) ökar och allra flest stämningsansökningar står Unionen för. En tredjedel av alla tvister slutar dock i förlikning. Det skriver Lag & Avtal.
Linnea Andersson Publicerad
Lars Pehrsson/TT
Arbetsdomstolens entré, på Stora Nygatan i Stockholm. Lars Pehrsson/TT

Under 2013 fick Arbetsdomstolen in 255 stämningsansökningar varav fackförbunden stod för 228 av stämningarna. I likhet med tidigare år är det Unionen som toppar ligan med sina 38 tvister förra året. Som Kollega tidigare skrivit, menar Unionens chefsjurist Martin Wästfelt att förbundet har ”en generös tillämpning eftersom det är viktigt att stå upp för principen och medlemmens rätt att driva fall”.

Trots det relativt låga medlemsantalet på drygt 30 000 medlemmar, kommer Fastighetsanställdas Förbund på andra plats med 27 stämningsansökningar. 22 av dem handlade om förhandlingsvägran och var en konsekvens av den kollektivavtalssatsning som förbundet gjorde förra året.

Vanligaste anledningen till att ett fackförbund går till Arbetsdomstolen är tvister om enskilda uppsägningar eller avskedanden. Tillsammans stod de under förra året för 38 procent. Näst vanligast är förhandlingsvägran, 21 procent av tvisterna gällde brott mot medbestämmandelagen.

En tredjedel av alla tvister förlikas och avgörs därför aldrig i AD. De flesta förlikningarna handlar om uppsägningar, där arbetstagaren går med på en del av summan man först begärt men slipper risken att förlora i domstolen.

Förra året hann 22 tvister avslutas genom domar. Dock var 12 av dem så kallade tredskodomar där AD ofta bestämmer att de som stämt får det de krävt, då motparten inte dykt upp till utsatt förhandling eller svarat på domstolen frågor. Tredskodomar kan återupptas inom en månad men det är mycket ovanligt.

Därför stämmer fackförbunden:

Tvister om enskilda uppsägningar eller avskedanden: 38 procent

Förhandlingsvägran/brott mot medbestämmandelagen: 21 procent

Lönetvister: 16 procent

Kollektivavtalstvister: 13 procent

Diskriminering: 5 procent

Lag & Avtal

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.