Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Tvist om löneavtal i IT-branschen

Sif och arbetsgivarorganisationen Almega tolkar IT-avtalet på olika sätt. Facket hävdar att fördelningen av årets lönehöjningar ska ske per förhandlad enhet. Arbetsgivarna hävdar att lönerevisionen vid oenighet skall räknas företagsvis.<br />
Publicerad
Under fjolårets löneförhandlingar kontaktades Sif av ett antal klubbar. Oenighet rådde om hur löneförhöjningen skulle fördelas. Facket ansåg att resultatet skulle fördelas per klubb. IT-företaget EDS var av motsatt uppfattning och hävdade att avtalets 2,2 procent gällde för alla sex orter tillsammans eftersom företaget är en juridisk enhet.
Någon tvekan om tolkningen av avtalet finns inte enligt Göran Trogen, förbundsdirektör på Almega IT-företagen.
- Texten är tydlig. I avtalet står inget annat än företaget, det finns inte som i gamla avtal någon hänvisning till arbetsplats, säger Trogen.
För tre avtalsrörelser sedan reviderades IT-avtalet kraftigt.
- Tidigare hade avtalen en annan karaktär med potter, till dem fanns tillämpningsanvisningar där det stod att fördelningen i vissa fall skulle ske per arbetsplats. Våren 2004 ville Sif att vi skulle skriva in anvisningarna. Men vi sa nej, det här är en ny typ av avtal, säger Trogen. Nu stundar nya lokala förhandlingar om årets lönehöjningar.
- Det är solklart juridiskt att det är för företaget som helhet som lönen ska höjas genomsnittligt om parterna inte blir överens, inte per arbetsplats. Men att samla ihop lönehöjningen på 2,2 procent och lägga den på en enda arbetsplats är sällan god lönepolitik, säger Trogen.
Från Almega poängterar man att lönebildningen är lokal och sker utifrån ekonomiska och marknadsmässiga förutsättningar, vilket kan ge olika lönehöjningar för olika arbetsplatser.

CHRISTINA SWAHN




Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.