Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

TCO kräver lag om integritet på jobbet

Arbetsgivarens rätt att kontrollera e-post och surfande måste regleras av lag. Det menar TCO:s ordförande Sture Nordh som nu sätter press på arbetslivsminister Hans Karlsson. <br />
Publicerad
I november förra året lovade Hans Karlsson att tillsätta en utredning om integritet i arbetslivet. Utredningen skulle komma igång i januari. Ännu har inget synts till.
- Vi arbetar just nu med en skrivelse till Hans Karlsson där vi vill skynda på den här utredningen, säger Sture Nordh.
Frågan fick nytt bränsle efter Datainspektionens rapport i fredags, som avslöjade att ungefär hälften av arbetsgivarna kontrollerar de anställdas e-post och Internettrafik.
- Vi måste ha en lagstiftning som minimerar rättsosäkerheten på det här området. Man måste utreda vad det krävs för motiv för övervakning.
Enligt Sture Nordh är det nödvändigt med en arbetsrättslig lagstiftning som värnar individen och förvaltas av arbetsmarknadens parter. Högsta rättsliga instans skulle bli Arbetsdomstolen.
Den utredning om personlig integritet i arbetslivet som Reidunn Laurén gjorde 2002 ledde aldrig till några ytterligare åtgärder.
- Den var för klen. Dessutom skulle EU-kommissionen reglera frågan, men efter Barrosos slakt på alla såna initiativ ledde det ingenvart. Det säger vi också till Hans Karlsson, att vi inte kan räkna med att EU tar tag i det här inom någon snar framtid, säger Sture Nordh.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.