Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

SVT-redigerare till AD på nytt

Redigeraren som blev snuvad på sitt vikariat får sin sak prövad i Arbetsdomstolen en gång till. Nu handlar det om att han missade en fast anställning.<br />
Publicerad
Försommaren 2003 skulle redigeraren hjälpa en kamrat med en bröllopsvideo. Vid den tidpunkten befann han sig mellan två vikariat, men hade giltigt passerkort. Några särskilda restriktioner för hur kortet fick användas kände han inte till.
Men händelsen räckte för att SVT skulle neka honom det avtalade vikariatet. AD konstaterade senare att redigeraren visserligen betett sig "mycket omdömeslöst", men att det inte gav SVT rätt att häva anställningsavtalet. AD hänvisade bland annat till att det inte tidigare funnits några anmärkningar mot redigeraren, som haft tidsbegränsade anställningar under en längre tid, och att han i praktiken setts som en tillsvidareanställd. Redigeraren tilldömdes därför ett skadestånd motsvarande den lön han gick miste om, 28 000 kronor.
I en ny stämning kräver nu Sif att redigeraren ska få ytterligare skadestånd. I kraft av sin anställningstid hade han företrädesrätt till ett vikariat som i stället gick till en annan. Hade han fått vikariatet hade han kommit upp i en anställningstid på över tre år under den senaste femårsperioden. Enligt lagen ska anställningen då övergå till en tillsvidareanställning.
Sif vill därför att SVT ska betala ett allmänt skadestånd på 50 000 kronor plus ett ekonomiskt skadestånd motsvarande den lön redigeraren skulle ha fått ända tills dess målet tas upp i AD.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.