Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Svenska modellen överlever internationalisering

- Jag tror att kollektivavtalen kommer att överleva i Sverige. Till saken hör att också andra länder tillämpar en mix av avtal och lag även om övervikten på avtal är större här.<br />
Publicerad
Det sa Birgitta Nyström, professor i avtalsrätt vid Lunds universitet på ett seminarium ordnat av några LO-förbund. Det faktum att kollektivavtal har förhandlats fram mellan parterna under stundom ganska lång tid ger legitimitet åt innehållet.
- Att tonvikten ligger på lagstiftning i en del andra EU-länder beror bland annat på att de inte har så starka och enhetliga fackförbund som här. Då blir det viktigare med en lag som ger minimiskydd åt alla.
Seminarierubriken var om utländsk arbetskraft är ett tillskott eller hot. Både arbetsgivarsidan och facket enades om att den är en nödvändighet i ett land med en så internationaliserad ekonomi som Sverige.
Teknikföretagens vice vd Karl Olof Stenqvist framhöll att gamla regler och beteenden hela tiden måste omprövas:
- En Huskvarna-motorsåg består av 150 komponenter gjorda i 30 olika länder. Det skulle inte funka om vi gjorde allting själva, varken kvalitetsmässigt eller prismässigt.
LO:s avtalssekreterare Erland Olausson sa att det är unikt för Sverige att fackförbund inte har motsatt sig förändringar under årens lopp. Svenska arbetare slog inte sönder vävstolar och bönderna godtog strukturförändringarna i jordbruket. Och att syftet med EU-reglerna är att olika länder inte ska kunna spela ut varandra. På samma sätt som vi har skapat lägsta golv (minimibestämmelser) här i Sverige borde det göras inom unionen. Problemet är att olika länder har olika begrepp om vad som är lågt och högt eftersom levnadsomständigheterna och priser varierar så pass mycket.

LISBETH NIEMINEN



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.