Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Svårt jobba fackligt på Flextronics

Sif och CF har lagt ned sina klubbar på Flextronics i Västerås. Nu görs det ansträngningar för att få igång det lokala fackliga arbetet igen.
Publicerad
2001 sade Flextronics i Västerås upp anställda. Bland dem många förtroendevalda. I slutet av förra året lades det fackliga arbetet ned, klubbarna kände sig motarbetade av vissa chefer.
- Sif och CF beslutade att lägga ned klubbarna för att sätta ned foten, säger Christina Johansson, ombudsman på Sif i Mälardalen, och den som numera sköter förhandlingarna med företaget.
Civilingenjörsförbundet (CF) har gått så långt att de rekommenderar sina medlemmar att inte söka jobb på Flextronics i Västerås.
- CF får svårt att rekommendera medlemmarna att söka jobb på Flextronics under dessa förhållanden. Vid neddragningen 2001 gick facken inte med på den avtalsturlista som företaget presenterade. Då sade man upp alla på eget bevåg och sade dessutom upp förtroendevalda, däribland Sifordföranden, säger Bertil Nordqvist från CF.
Han anser att Sif inte gjort tillräckligt för att stötta den tidigare Sifordföranden.
- Det kan jag inte hålla med om. Om det är några som har begärt hjälp har de fått det. Vi försöker hitta ett bra fackligt klimat. Det är på mellanchefsnivå det har varit jobbigt, men nu har det kommit en ny platschef som har en annan syn på fackligt arbete, och tills någon bevisar motsatsen tror jag på honom. Han har en tuff väg att gå, för han fick en jäkla ryggsäck med sig, säger Christina Johansson.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.