Ägaren, den amerikanska koncernen Sanmina-SCI, varslade förra vintern 140 anställda om uppsägning. Efter bland annat starka påtryckningar från den största uppdragsgivaren Volvo Lastvagnar skrevs senare i stället ett avtal om en försäljning.
Pär Nilsson är nu orolig för konsekvenserna av den långa försäljningsprocessen som inleddes i juni och avslutades först i måndags då Sanmina oväntat meddelade att man behåller verksamheten.
- Sedan Volvo har infört köpstopp på grund av osäkerheten och allt dragit ut på tiden är skadan redan stor. Risken är att vi inte är med inför nästa Volvomodell och då är vi förmodligen borta 2005, säger han.
Konflikter mellan facken och ledningen pågår hela tiden. I går hölls bland annat en förhandling där facken kräver skadestånd för brott mot kollektivavtalet. Facken anser att arbetsgivaren gjort sig skyldig till avtalsbrott då man inte tillsatt en tjänst som anses nödvändig för kontakterna med Volvo Lastvagnar.
Sedan arbetsgivaren strandat förhandlingen går nu frågan vidare till en central förhandling.
ANITA TÄPP