Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Stöldanklagad får 235 000 i skadestånd

Sedan en stöldanklagad kvinna och Sif stämt arbetsgivaren i arbetsdomstolen, AD, har kvinnan nu fått 235 000 kronor i skadestånd vid en förlikning.<br />- Jag är oerhört tacksam för den hjälp jag fått av Sifs ombudsmän och min advokat. Jag hade aldrig kommit så här långt utan deras hjälp, säger hon.
Publicerad
Kvinnan var anställd i ett reseföretag då hon på sensommaren förra året sjukskrevs för att vila och komma till rätta med sina ätstörningar. Eftersom det i hennes löneförmåner ingick två veckors resande med företaget varje år beslöt hon att göra två resor under hösten.
Under den andra resan fick hon veta att en högt uppsatt chef baktalat henne vid ett avdelningsmöte där han sagt att hon stulit en resa och inte skulle komma tillbaka.
Vid ett möte med chefen fick kvinnan veta att hon var kriminell, inkompetent och illojal, inte passade in i gänget och skulle polisanmälas och avskedas.
Enligt kvinnan försökte han också skrämma henne från att ta kontakt med facket genom att hota med att han då skulle se till att hon inte hade någon framtid i staden.
Vid en överläggning med Sifs ombudsman och kvinnan vidhöll chefen anklagelserna och ville att hon skulle avsluta anställningen. Kvinnan blev då åter sjukskriven, nu med diagnosen akut krisreaktion.
En tid innan hon skulle återgå i arbete fick hon besked om att arbetsgivaren nu i stället planerade för hennes återkomst till arbetsplatsen, även om chefen stod fast vid att hon var kriminell, inkompetent och illojal.
Sedan kvinnan återkommit till arbetsplatsen upplevde hon sig bli så kränkande behandlad att hon efter ett halvår sa upp sig.
Sif och kvinnan stämde arbetsgivaren i AD för bland annat föreningsrättskränkning och framprovocerad uppsägning. Nu har en förlikning träffats där kvinnan får totalt 235 000 i skadestånd.
- Det har varit en fruktansvärd tid. Även om jag är en stark och modig person så hade jag aldrig klarat det här själv. Jag har inte heller fått något nytt jobb och är rädd att min före detta chef ligger bakom det. Det kan vara det största han lyckats beröva mig, att vara yrkesverksam.
- Men nu kan jag ändå gå rak i ryggen. Nu har jag svart på vitt på att han gjort fel. Ingen oskyldig skulle betala 235 000.

ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.