Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Stärkt skydd för föräldralediga tidigast nästa sommar

Gång på gång har arbetslivsminister Hans Karlsson lovat att lagen ska skärpas så att gravida och föräldralediga får ett bättre skydd vid uppsägningar. Det senaste beskedet är att ett lagförslag kommer i vår.<br />
Publicerad
Många gravida och föräldralediga drabbas av avbrutna provanställningar, uppsägningar och uteblivna löneförhöjningar. En SCB-undersökning har visat att risken för att bli uppsagd fördubblas för gravida. Förra året fick jämställdhetsombudsmannen, JämO, ta emot nära dubbelt så många anmälningar om diskrimineringar av gravida och föräldralediga som föregående år.
2002 lämnade Arbetslivsinstitutet ett förslag på hur man kan stärka föräldraledigas skydd. Där föreslogs bland annat att ingen ska kunna sägas upp innan de är tillbaka i arbete. Arbetsgivarna skulle då inte kunna dra nytta av att det utgår föräldrapenning under uppsägningstiden.
Men trots att förslaget mottogs positivt och att Hans Karlsson vid två tillfällen lovat att ett lagförslag snart ska komma, först förra hösten och sedan i våras, har inget hänt.
Regeringen och samarbetspartierna diskuterar ännu förslaget.
Statsekreterare Jan Grönlund, som sitter med vid diskussionerna, säger:
- Jag har egentligen ingen bra förklaring till varför det dröjer mer än att samma människor som diskuterar det här också suttit i andra mer akuta förhandlingar, som om höstbudgeten.
Samtidigt som Arbetslivsinstitutet lämnade sitt förslag om ett utökat skydd för föräldralediga lämnade man också ett förslag på hur visstidsanställdas villkor kan förbättras. Det sistnämnda fick hård kritik från många håll.
Jan Grönlund medger att en ytterligare orsak till att det utökade skyddet för föräldralediga dröjer är att de båda förslagen behandlas samtidigt.
- Men vi har tyckt att det är lämpligast att göra så. Ett krav i en proposition är att man gjort samhällsekonomiska beräkningar. Och eftersom vi funderar över att göra ändringar i Föräldraledighetslagen, FLL, och Lagen om anställningsskydd, när det gäller visstidsanställningarna, har vi funnit att det är en fördel att presentera det i en samlad proposition.
Jan Grönlund avslöjar inga detaljer om hur förslaget ser ut, mer än att partierna är överens om att föräldralediga inte ska kunna sägas upp innan de är tillbaka i arbete.
- Men sedan krävs ytterligare avvägningar. Vi vill exempelvis också ha markeringar som innebär att föräldralediga inte missgynnas på andra sätt, som ifråga om lönen.
När kan det bli en lagändring?
- Om vi lämnar en proposition senast i mars kan lagen träda i kraft 1 juli nästa år.
Förstår du den otålighet som finns?
- Vi är utsatta för ett hårt tryck, inte minst från fackligt håll, och jag tycker själv att det här dragit ut för långt på tiden, säger Jan Grönlund.

ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.