Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

SSAB backar inte om bestraffning

Ledningen hävdar fortfarande att de tre fackliga förtroendevalda som deltog på en mässa gjorde fel. Fallet kommer att avgöras i Arbetsdomstolen (AD) i september.
Publicerad
I november 2002 hölls Swedish Steel Prize i Göteborg, en branschmässa för stålindustrin där SSAB var en av huvuddeltagarna. Tre fackliga förtroendemän anmälde sig och åkte dit. Efter hemkomsten fick de beskedet från SSAB:s ledning - de hade begått tjänstefel.
- De hade uppmanats av den tidigare koncernchefen att åka dit och de anmälde sig på korrekt sätt till ledningen. Då var det ingen som sade något om det, säger Lars Åström, Sifjurist.
SSAB gav de tre förtroendevalda en skriftlig erinran och löneavdrag för två dagar.
- Vi anser att det är en otillåten disciplinpåföljd. De måste ha stöd i lag eller kollektivavtal för att göra så och det har de inte, säger Lars Åström.
SSAB menar att det inte ska betraktas som en disciplinpåföljd utan hävdar att det handlar om att man påtalar olämpligt beteende.
I förra veckan möttes parterna för en muntlig förberedelse i AD. Ingen backade.
Enligt Lars Åström är sannolikheten liten att parterna kommer att nå förlikning.
- Den muntliga förberedelsen brukar vara det tillfälle då man kan nå en förlikning, men i det här fallet står vi så långt ifrån varandra att jag inte tror att vi når en uppgörelse. Båda måste i så fall frångå sin ståndpunkt.
Sif kräver att SSAB tar tillbaka sin erinran och ger de tre fackliga förtroendemännen 100 000 kronor var i skadestånd, dels för att det utdelats otillåten disciplinpåföljd, dels för att männen hindrats i sitt fackliga arbete.
- De har gett sig på våra fackliga förtroendemän och hävdar att de falskeligen tillägnat sig en resa. Jag tycker att det är märkligt från SSAB:s sida att agera så här, säger Lars Åström.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.