Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Slutet nära för Segerströms i Bengtsfors

I dagarna delas uppsägningarna ut på det Sanminaägda företaget. Samtidigt kvarstår arbetsmiljöinspektionens föreläggande om en bedömning av de hälsorisker flytten från Bengtsfors innebär.
Publicerad
Fackens kamp mot Sanmina startade för tre år sedan.
- Vi vann två fighter, men förlorade den tredje, säger Sifklubbens ordförande Pär Nilsson.
I december förra året meddelade Sanmina att de avsåg att lägga ner fabriken i Bengtsfors och flytta verksamheten till Eskilstuna. Efter löntagarkonsultens rapport övervägde Sif och Metall att driva frågan till central förhandling, men avstod. En konsekvensanalys av vilka hälsorisker förändringen innebär begärdes.
- Den var inte av något värde, därför vände vi oss till arbetsmiljöinspektionen, säger Pär Nilsson.
Arbetsmiljöinspektionen fann riskbedömningen grund och krävde en ny där skyddsombuden deltog. Utifrån det utfärdades ett föreläggande, senast den 28 februari ska företaget tillsammans med skyddsombuden ta fram en handlingsplan. Samtidigt framhålls att personal ofta far illa vid en nedläggning och vikten av att hänsyn tas till dem som blir sist kvar.
Men en konsekvensanalys av arbetsmiljön kan inte fördröja en nedläggning, enligt Eva Hagström, jurist på Arbetsmiljöverket. Däremot kan ett förbud utfärdas vid en neddragning.
- Vi kan inte kräva att nedläggningen stoppas. I det här läget ska arbetsgivaren ge stöd om någon behöver det, säger Eva Hagström.
På Segerström & Svensson finns omkring 110 anställda, 7 flyttar med till Eskilstuna när fabriken i Bengtsfors stänger om en dryg månad.

CHRISTINA SWAHN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.