Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sifs chefjurist blir ny DO

- I mångt och mycket ett drömjobb, säger Katri Linna. Visst skulle jag gärna ha stannat några år till på Sif. Men valet var lätt, bland annat därför att jag väl vet vad arbetet går ut på.
Publicerad
Katri Linna är inte ny för DO. Hon var kanslichef och ställföreträdande diskrimineringsombudsman där 1999-2003 (och lär enligt uppgift vara hjärtligt välkommen tillbaka).
Vad vill du åstadkomma som efterträdare till din förra chef, Margareta Wadstein, som dog i september 2004?
- Jag vill ta hårdare tag mot arbetsgivarna. Sedan DO inrättades 1986 har bara en arbetsgivare blivit fälld. Och det är alldeles för lite. Det måste bli färre förlikningar och fler fällningar. Vi måste ta krafttag.
Hur ska det gå till?
- Genom att bli bättre på att använda de sanktionsmöjligheter som lagen medger. Och genom att jobba mer okonventionellt med mer uppsökande verksamhet. Det är oacceptabelt att det finns etnisk diskriminering vid restaurangbesök.
Hon tror att förslaget att slå ihop de olika diskrimineringsombudsmännen skulle ge vinster i form av samordning och också rent pedagogiskt.
Det var i september 2003 som Katri Linna blev chefsjurist på Sif. 1992-99 var hon jurist på LO-TCO Rättsskydd. Hon flyttade till Sverige 1979 från Finland och utbildade sig till jurist vid Uppsala universitet. Katri Linna är första ombudsmannen som har invandrat till Sverige.
Har hon själv blivit diskriminerad här?
- Ja, faktiskt. Den juridiska världen är ganska konservativ på sina håll. Men min finska bakgrund har inte annars varit något hinder i min karriär.

LISBETH NIEMINEN

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.