Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sifklubben på SSAB kritiserar slavkontrakt

Slovakiska arbetare jobbar för slavlöner på SSAB:s koksverk i Luleå. Det misstänker Byggnads, som har varslat företagets slovakiske underentreprenör om blockad. Även Sifklubben är upprörd över hur slovakerna har behandlats.
Publicerad
- Vi har slutat med slavhandel i Sverige. Arbetar de här ska de ha svenska löner, säger Sifklubbsordförande Claes Ström.
Byggnads har fått uppgifter om att de slovakiska murare som arbetar med att bygga om koksverket endast tjänar mellan 8 och 18 kronor i timmen, trots att de enligt Byggnads kollektivavtal ska ha 137 kronor. Fackföreningen har varslat om blockad mot det slovakiska entreprenadföretaget Termostav. Före fredag måste Termostav visa att arbetarna fått den lön de har rätt till. Företaget har nu enligt nya uppgifter betalat ut lönerna i efterhand, men det litar inte Byggnads på.
Claes Ström anser att SSAB inte kan klandras för det som hänt, men att företaget nu är skyldiga att reda ut situationen. SSAB:s vd Curt Johansson har sagt att slovakernas löner inte är företagets problem eftersom det är entreprenören som inte följt kontraktet. Detta uttalande tar Claes Ström avstånd från.
- Om man resonerar så kan man ju godkänna barnarbete eller vad som helst.
Han anser att det inte finns något Sifklubben på SSAB kan göra.
På onsdag kväll kommer chefen för Termostav till Luleå. Han måste då kunna lägga fram bevis för att lön har betalats ut enligt svenska kollektivavtal om inte blockaden på koksverket ska träda i kraft.

SOFI THUNVIK





Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.