Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sifklubb: "Brott lönar sig i ABB-familjen"

ABB:s italienska enhet bluffade sig till verksamhet från bland annat Sverige, hävdar Sif på ABB i Ludvika, och kräver att beslutet att flytta ställverkstillverkningen omprövas.
Publicerad
- Blir det ingen ändring i beslutet kan vi bara konstatera att brott lönar sig i ABB-familjen, säger Sifklubbens ordförande Nils-Olof Olsson.
Det har visat sig att den italienska verksamheten har fifflat med siffrorna och höjt resultatet mellan 1998 till våren 2004 med 70 miljoner dollar. ABB beslutade att flytta delar företaget från Sverige och Tyskland på basis av den goda lönsamheten.
- De har byggt upp sin verksamhet där och åker runt i Sverige och ska sälja ställverk till oss. De skrattar åt oss. I Sverige är vi väldigt duktiga och disciplinerade och skickar pengar till Zürich. Det är olika kulturer i en sådan här world wide-koncern, konstaterar Nils-Olof Olsson.
Fackklubbarna ska träffa ledningen i morgon, torsdag, och diskutera situationen.
- De kan väl egentligen inte påverka beslutet här i Sverigeledningen heller, men vi kan diskutera hur vi bäst markerar vårt missnöje.
Det är bråda dagar för Sifklubben, som också har en annan förhandling igång. I februari varslades 130 anställda på den enhet som projekterar försäljning och upphandling av liktrömsöverföring. 100 anställda har omplacerats till andra enheter. För 30 jobbar man för att hitta lösningar. Två månader efter varslet meddelade ledningen att man behöver ta in konsulter för att kunna ta emot en stororder från Kina.
- Det är oförskämt mot de 30 som sitter på bänken och ska ha jobb inom ABB. Vår linje är att man ska vara mer flexibel och kunna låna personal mellan enheterna i ABB, säger Nils-Olof Olsson.
Ledningen har dock bestämt sig för att hålla personalstyrkan på en nivå som man anser sig ha råd med. Konsulterna ska bara jobba fram till årsskiftet.
- Man vet ju hur det är med konsulter. Deras uppdrag bara förlängs och förlängs.
Än så länge ingår de 30 övertaliga i ett omställningsprojekt och uppbär lön från företaget. Men så snart det löper ut hamnar situationen i ett annat läge, menar Nils-Olof Olsson.
- Det blir skarpare då. Vi har haft omfattande överläggningar om det här, och har uppföljning i nästa vecka, säger han.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.