Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif vill ha tydliga regler kring integritet på jobbet

Arbetslivsminister Hans Karlsson tillsätter i början av nästa år en utredning om den personliga integriteten i arbetslivet, och om det är möjligt att värna den genom lag.<br />
Publicerad
Sif instämmer med ministern om att de oklara reglerna kring till exempel e-postanvändning, drogtester och hälsoundersökningar måste redas ut.
- Vi har ställt frågan till våra avdelningar om medlemmarna hör av sig med frågor om integriteten, och om man upplever att det finns problem. På torsdag ska vi ha en telefonkonferens, säger Mathias Åström på Sifs förhandlingsenhet.
Varför har ni inte gjort något tidigare?
- Vi har arbetat med den här frågan förut, men det har varit lugnt ett par år. Nu gör vi mer.
Det är framför allt inom tre områden som Hans Karlsson ser att reglerna måste bli tydliga: e-postanvändning, drog- och hälsotester samt arbetsgivarnas accelererande krav på utdrag ur straffregistret.
- Det faktum att en minister gör ett utspel behöver inte innebära att det finns några djupa analyser bakom. Vi vill undersöka vilken grund han har i sitt påstående, det är därför vi har vänt oss till avdelningarna, säger Mathias Åström.
Han menar att det generellt går att lösa frågor av det här slaget mellan fack och arbetsgivare, men kan tänka sig att exempelvis drogtester regleras i lag.
- Det måste bli tydligt och överenskommet vad som gäller.
Enligt Sifs chefsjurist Helena Hedlund är det sällsynt att de får in rättsfall som rör den personliga integriteten på arbetsplatsen.
- Jag tror inte att vi har fått in ett enda de senaste åren.
Får chefen läsa anställdas mejl?
- Det är ett av frågetecknen. Vi menar att om det står i mejlet att det är privat så får inte arbetsgivaren läsa det. Men visst måste alla oklarheter redas ut, säger Helena Hedlund.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.