Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif stämmer läkemedelsföretag för att ha sparkat gravid

När en anställd på Ferring Läkemedel blev gravid upphävde företaget anställningen. Nu stämmer Sif företaget för brott mot jämställdhetslagen och kräver drygt 160 000 kronor i skadestånd.
Publicerad
Vid en omorganisation flyttades tjänsten som marknadsassistent från Malmö till Danmark. När den anställda inte ville flytta med bestämdes det att hon skulle utbilda sig till produktspecialist. Med villkoret att hon klarade utbildningen skulle hon få en ny tjänst och 3 600 kronor mer i lön. Utbildningen påbörjades i augusti i fjol och kvinnan bad om ett nytt kontrakt. Men trots löfte dröjde det. Efter påminnelser undertecknades det nya kontraktet i mitten av oktober. Samma dag berättade kvinnan för sin chef att hon var gravid. Då hade hon efter ett ultraljud fått veta att graviditeten fortlöpte som den skulle.
Några veckor senare var det dags för tentamen, men kvinnan blev magsjuk och misslyckades.
För att hon skulle kunna plugga till omtentan, planerades hennes arbetstider om. En vecka före omtentan kallade chefen till ett möte och talade om hur illa han tyckte om att hon "hemlighållit" sin graviditet. Samtidigt krävde han att anställningskontraktet skulle rivas.
När hon inte gick med på det förbjöds hon att resa till Stockholm för att göra omtentan.
Efter mötet var hon sedan sjukskriven fram till föräldraledigheten. Företaget meddelade per brev att avtalet om ny tjänst inte skulle gälla, eftersom hon inte fullföljt sin del av överenskommelsen.
Ferring Läkemedel har brutit mot jämställdhetslagen hävdar Sif som kräver att kvinnan ska få allmänt skadestånd samt ersättning för den uteblivna löneförhöjningen vilken inverkade på föräldrapenningen.
Siftidningen har utan resultat sökt ansvariga på Ferring Läkemedel för en kommentar.

CHRISTINA SWAHN





Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.