Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif stämmer för könsdiskriminering av gravid

När hon fick veta att hon väntade barn ville arbetsgivaren att hon skulle dra sig ur en provanställning. Nu kräver Sif skadestånd för brott mot jämställdhetslagen.<br />
Publicerad
Den 29-åriga kvinnan sökte jobb som redovisningsekonom vid ett företag i Helsingborg förra hösten. Hon hade då en fast anställning men ville vidare i karriären. Vid anställningsintervjun med de båda kvinnliga ägarna kom frågan om hon tänkte skaffa barn upp.
- Jag och min man hade börjat prata om det och det berättade jag eftersom jag ville vara ärlig.
Ägarna tyckte inte det skulle vara så bra om hon snart blev gravid. Men de skrev ändå ett avtal om sex månaders provanställning med början drygt en månad senare. När kvinnan ett par veckor efter att avtalet undertecknats fick veta att hon var gravid informerade hon genast om det.
Hon kallades till ett möte där de ville få henne att dra sig ur. Kvinnan förklarade att hon inte kunde göra det eftersom hon redan sagt upp sig. Ägarna meddelade då att de ändå tänkte utannonsera tjänsten på nytt.
Trots att kvinnan visste att hon inte längre var välkommen började hon arbeta på företaget den 1 december.
- Jag hade ju inget val. Det kändes jättejobbigt även om jag trivdes med arbetsuppgifterna.
Tre månader senare fick hon ett skriftligt besked om att företaget ville avbryta provanställningen. När hon ville veta varför fick hon beskedet att hon var lite långsam.
Sedan dess har hon gått arbetslös. I somras födde hon en son och är nu föräldraledig.
- Jag kan faktiskt njuta av föräldraledigheten även om oron finns där hela tiden. Jag hade aldrig sagt upp mig från mitt gamla jobb om jag vetat att man kan bli behandlad så här.
- Den ena av ägarna var själv mammaledig då det här hände. Därför tycker jag också att de borde kunnat visa förståelse.
Sif har nu stämt bolaget i tingsrätten för könsdiskriminering då man anser att företaget i strid med jämställdhetslagen avbröt provanställningen med anledning av graviditeten. Förbundet kräver att kvinnan får ett skadestånd på 150 000 kronor plus lön och semesterersättning från den dag provanställningen upphörde fram tills målet avgörs.

ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.