Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif stämmer Jobpoint

Sedan en Sifmedlem på callcenterföretaget Jobpoint inte fått ut sin lön går nu förbundet till tingsrätten.
Publicerad
Verksamheten vid Jobpoint i Norrköping har legat nere sedan slutet av februari, då den man och kvinna som antas vara företagets ägare anhållits av polisen, bland annat misstänkta för grovt skattebrott.
Enligt uppgifter i Östgöta Correspondenten, Folkbladet och Norrköpings Tidningar är mannen den sedan tidigare kände "Greven", bland annat dömd för omfattande skalbolagsaffärer i La-Reinemålet 1993.
Även om varken han eller kvinnan finns med i några bolagshandlingar misstänks de vara Jobpoints ägare
De två släpptes efter att ha suttit anhållna i tre dygn. Men är fortfarande på sannolika skäl misstänkta för grovt bokföringsbrott, grovt skattebrott och försvårande av skattekontroll medan polisutredningen fortsätter. De riskerar att dömas till fängelse i upp till sex år.
Jobpoint startades redan 1997 i Stockholm men gick i konkurs ett par år senare. Våren 2004 registrerades företaget på nytt.
Förra våren flyttade det in i nya stora lokaler i Norrköping. Arbetsgivaren har inte tecknat kollektivavtal och den fackliga anslutningen har varit låg. Därför har facket också haft liten insyn i verksamheten.
Flera anställda har vittnat om att de inte fått lön och att företaget utnyttjat många korttidsarbetande ungdomar.
Förra sommaren kontaktades en av Sifs ombudsmän av en medlem som inte fått ut sin slutlön. Då förbundet ansåg att arbetsgivaren gjorde förhandlingar omöjliga gick saken vidare till Sifs jurister som nu beslutat stämma arbetsgivaren.
Förbundet kräver att medlemmen ska få totalt drygt 6 400 kronor i ersättning för innestående lön plus en semesterersättning på nära 5 300 kronor.
Sif kräver också att arbetsgivaren ska betala ett allmänt skadestånd för brott mot semesterlagen med 5 000 kronor.
Nu har ytterligare en medlem hört av sig till Sif och begärt hjälp för att få ut sin innestående lön. Om inte lönen snart utbetalas kommer förbundet att gå in med en konkursansökan.
Först då kan en del av de anställda, som är organiserade och hunnit få hjälp av sina fackförbund, få del av den statliga lönegarantin.
För att få det måste i de flesta fall en konkursansökan lämnas in senaste tre månader efter att företaget struntat i att betala lön.
Enligt uppgift har många anställda vid Jobpoint ännu inte fått lön i januari och februari.

ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.