Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif stämmer företag för 446 kronor

En sifmedlem anser sig ha blivit lurad på sin övertidsersättning och driver kravet mot sin förre arbetsgivare. Sif sluter upp och tar ärendet till Arbetsdomstolen fast beloppet är mindre än 500 kronor.
Publicerad
- Jag skiter i pengarna. Jag gör det inte för min egen del. Det är principen det handlar om, säger sifmedlemmen Hans Seiz.
Enligt Sif är det ett viktigt pilotfall. Det handlar om hur man ska beräkna de arbetstidsbanker som finns i kollektivavtalet med Teknikföretagen, förklarar Martin Wästfelt, jurist på Sif.
Tvisten handlar om 446 kronor.
När någon arbetar övertid läggs timmarna i en arbetstidsbank, som sedan i de flesta fall tas ut i ledighet. Men om den anställde slutar ska övertiden förvandlas till reda pengar i form av timlön. Frågan är hur timlönen ska räknas ut.
Sif hävdar att tiden ska delas med den faktiska månadsarbetstiden, i det här fallet 168 timmar. Teknikarbetsgivarna å sin sida hävdar en tänkt månadsarbetstid om 175 timmar.
Frågan kommer nu att avgöras i Arbetsdomstolen.
Sif har slutit upp bakom sin medlem och Teknikföretagen har ställt sig bakom företaget i fråga, Lindove.
Om företaget förlorar kan de få betala rättegångskostnader och 50 000 i skadestånd till Sif. Siftidningen har förgäves sökt Teknikföretagens chefsjurist Anders Weihe för en kommentar.
Sifmedlemmen, Hans Seiz, har idag ett nytt jobb.
Men varför bråka om 446 kronor?
- Jag gör det för att hjälpa andra. Om alla skulle backa blir det aldrig rätt, säger Hans Seiz.

THOMAS HELDMARK

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.