Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif släpper krav på avtal

IT-företaget Syntronic i Gävle har inget kollektivavtal. Sif har försökt få ett till stånd, men medlemmarna nöjer sig nu med en inflytandegrupp.<br />
Publicerad
Arbetsgivaren har sagt blankt nej till kollektivavtal. Vd:n Björn Jansson ska till och med ha hotat att avgå om inte de anställda lade ned sina krav. Sedan man enats om en inflytandegrupp där de anställda ska få säga sitt har förhandlingarna om ett avtal upphört.
- Det vi gör är en reflektion av medlemmarnas vilja. Nu har de fått igång ett samtal med arbetsgivaren och då vill de prova det, säger Mathias Åström på Sifs förhandlingsenhet.
De anställda har i stort sett samma villkor som anställda på företag med kollektivavtal. Men otryggheten blir större eftersom arbetsgivaren ensidigt kan besluta om att ändra villkoren över en natt, menar Mathias Åström.
- Men den stora skillnaden är att man inte har inflytande över företagets framtid. Med kollektivavtal är arbetsgivaren skyldig att förhandla. Nu hänger det på den goda viljan.
Företaget anser att man har ett medarbetaravtal, men Mathias Åström håller inte med.
- Jag har förklarat gång på gång att ett medarbetaravtal är när man har ett gemensamt kollektivavtal för arbetare och tjänstemän, istället för ett tjänstemannaavtal och ett arbetaravtal. Syntronic har mer av en personalhandbok där det står: "det här är vårt företag, såhär fungerar det här, hälsningar Björn".
Trots de havererade förhandlingarna ser Mathias Åström positivt på inflytandegruppen.
- Nu vet våra medlemmar och företaget vad ett kollektivavtal innebär. Man har börjat organisera sig, vilket förhoppningsvis leder fram till att man startar en klubb.
Om det börjar gnissla i samarbetet tror Åström att frågan om kollektivavtal väcks på nytt.
- Det är inte så att vi önskar att inflytandegruppen ska gå i sank. Vi hoppas att det kommer att fungera och leda till reellt inflytande. Men jag är övertygad om att om det blir kärvare kommer arbetsgivaren rumstera om i anställningsavtalen.
Syntronic har cirka 160 anställda. Runt 80 anställda är medlemmar i Sif.

Siftidningen har utan framgång sökt vd Björn Jansson för en kommentar.

LINDA SVENSSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.