Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif satsar pengar i företag utan kollektivavtal

Sif kräver kollektivavtal för alla företag med anställda. Trots det finns inget som hindrar förbundet från att investera i avtalslösa företag.<br />
Publicerad
Nyligen tecknade dataföretaget IFS kollektivavtal, men först efter att Sif och Sveriges ingenjörer hotat med stridsåtgärder. Till saken hör att Sif under flera år varit delägare i företaget, 2005 var förbundets aktiepost värd nästan 90 miljoner kronor.
I Sifs placeringspolicy finns krav på att företagen i vilka man investerar ska leva upp till vissa krav bland annat vad gäller arbetsvillkor, och följa de etiska riktlinjer som exempelvis ILO antagit.
- Men det finns inget som säger att företag ska ha kollektivavtal. Det skulle förhindra oss att göra placeringar i nya företag, säger Sifs ekonomichef Urban Fastrup.
I IFS fall handlade det dock inte längre om ett litet riskkapitalprojekt, utan om ett bolag med 800 anställda i Sverige. Enligt Urban Fastrup har Sif också som ägare tryckt på för att få till ett avtal.
- Om företaget vägrar teckna kollektivavtal kan det vara svårt för oss att ha kvar placeringen.
Sif äger aktier i ett stort antal svenska och utländska företag. 2005 rörde det sig om ett 60-tal svenska bolag till ett sammanlagt värde av nästan 8 miljarder kronor. Om det bland dessa företag finns de som saknar avtal vet inte Urban Fastrup. Han tror inte heller att Sif kommer att kontrollera den saken.
- Det skulle inte ha något värde. Inte om inte medlemmarna på företaget börjar ställa krav på kollektivavtal.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.