Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif överklagar skadestånd

Två säljare har dömts att betala skadestånd på 120 000 respektive 210 000 kronor till sin förra arbetsgivare. Sif hjälper dem nu att överklaga tingsrättens dom.
Publicerad
Tingsrätten i Trollhättan har gjort bedömningen att två gravstenssäljare har agerat illojalt mot sin tidigare arbetsgivare när de vägrat lämna ifrån sig papper med uppgifter om bland annat köpare när de slutade. Den ene säljaren har även dömts för brott mot lagen om företagshemligheter.
- Vi har bestämt oss för att överklaga till Arbetsdomstolen. Vi vill helst att alltihop ska försvinna från jordens yta, men framför allt är det ett för högt belopp de ska betala, säger Anne Alfredsson, jurist som företräder säljarna.
Den förra arbetsgivaren, som stämde säljarna på drygt fyra miljoner kronor, hävdar att de stulit kundregister och styrt över kunder till sin nya arbetsgivare. Säljarna hävdar att det inte fanns några kundregister att tala om.
- De är bestörta. Det är mycket pengar för dem som enskilda personer, även om skadeståndet inte blev så stort som den klagande ville, säger Anne Alfredsson.
Före julhelgen ska överklagan lämnas in.
- I värsta fall skulle det kunna landa i att de blir skyldiga att betala 4,2 miljoner, som arbetsgivaren begärde. Det är läskigt att överklaga, men vi har diskuterat igenom det här med medlemmarna och de har bestämt sig för att gå vidare.
Anne Alfredsson hoppas att Arbetsdomstolen kommer med sitt utslag före sommaren.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.