Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif kritiskt till diskriminerande bonus

Förbundet tar avstånd från alla bonussystem som är diskriminerande, förklarar Hanna Brandt González, biträdande chef på Sifs förhandlingsenhet.
Publicerad
- Och det oavsett om bonussystemen är uppgjorda i avtal eller ensidigt, från arbetsgivarens sida, säger hon.
- Det finns säkert fler exempel på avtal som kan vara diskriminerande, eftersom det här inte är prövat ännu. Men man får tänka på att det här är en ganska ny lagstiftning och då får vi titta på de här avtalen ur den aspekten också.
Hur hittar ni fler avtal, som är konstruerade som Telias?
- Vi skickar ju alltid ut information till avdelningar och klubbbar vid lagändringar. Och finns det lokala avtal ska klubbarna ta ansvar för att revidera dem så att de inte strider mot lagen.
- Tyvärr tror jag att det i ganska stor utsträckning är arbetsgivarna som bestämt hur avtalen ser ut och då ligger det på deras ansvar. Men i det fallet kan ju klubbarna trycka på.
Har något avtal ändrats ännu?
- Nej inte vad jag vet.
Är det här något som medlemmar hört av sig om?
- Nej, det har varit tyst. Vi diskuterade frågan för ungefär ett och ett halvt år sedan på förhandlingsenheten internt, men vi har inte gjort några undersökningar eller så. Det har varit uppe på bordet för diskussion på olika sätt och då i förebyggande syfte, om att vi borde tänka på det här, i samband med lönekartläggningar och liknande. Lönediskriminering har ju länge varit en viktig fråga för oss och det här ligger i linje med det.
- Man måste kunna skapa bonussystem som inte är diskriminerande, det är självklart.
Nyligen gick man ut med ett cirkulär till alla klubbar och arbetsplatsombud i förbundet om föräldraledigas rättigheter.
- Och då handlar det också om det här med bonussystem och föräldralediga, säger Hanna Brandt González.
Har ni fått någon respons på det?
- Nej, inte ännu. Men det var ju så kort tid sedan.

ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.