Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif kräver skadestånd för bilprovare som fick sparken

Bilprovaren blev avskedad för att ha haft en otillåten bisyssla, att reparera släpkärror. Men Sif anser att arbetsgivaren hela tiden känt till extraknäcket och därmed gett sitt tysta godkännande.
Publicerad
I fem år lagade bilprovaren släpkärror vid sidan av sitt vanliga jobb. I gengäld fick han rabatt på varor hos företaget som ägde släpkärrorna. Ett år efter att han upphört med extraknäcket blev han inkallad till chefen och fick lämna ifrån sig nycklarna. Bilprovningen motiverar avskedandet med att bisysslan inte var tillåten.
Sif hävdar att avskedandet är ogiltigt och har stämt Bilprovningen i Arbetsdomstolen, AD. Enligt Sif har mannens chefer hela tiden vetat om vad han har haft för sig eftersom reparationerna av släpkärrorna har skett helt öppet i Bilprovningens lokaler. Släpkärrorna har ibland stått uppställda veckovis hos bilprovningen
- Han har inte kunnat uppfatta det som annat än ett tyst godkännande av det han gjort. Skulle de inte känt till det är de både döva och blinda, säger Sifs förhandlare Hans Ekström som anser att Bilprovningen försöker statuera exempel för att upprätthålla sina etiska regler.
Det fanns inte ens saklig grund för en uppsägning, hävdar Sif som kräver att den avskedade bilprovaren ska få ett allmänt skadestånd på 100 000 kronor.
Bilprovningen å sin sida påpekar att det står i reglerna att "bisyssla och uppdrag med anknytning till fordon inte är tillåtna", eftersom det skulle kunna skada företaget. Dessutom har det framkommit att bilprovaren vid ett antal tillfällen besiktigat både släpvagnar och andra fordon som tillhör firman han reparerat släpvagnar för.
Bilprovningen förnekar också att cheferna känt till reparationsarbetena.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.