Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif har över halv miljard kronor i företag utan kollektivavtal

Omkring en fjärdedel av det 60-tal svenska företag som Sif placerat pengar i saknar avtal.
Publicerad
Som fackförbund kräver Sif att alla företag med anställda ska ha kollektivavtal. Men i rollen som kapitalplacerare struntar man i den saken. I stället handlar det om att se till att pengarna växer, något man också lyckats med: Under 2005 ökade tillgångarnas marknadsvärde med 34,7 procent.
I placeringspolicyn finns visserligen krav på att företagen ska leva upp till vissa krav bland annat vad gäller arbetsvillkor, och följa de etiska riktlinjer som exempelvis ILO antagit. Däremot finns inga krav på avtal.
Därför är det inte förvånande att dataföretaget IFS, som först nyligen tecknade avtal, långtifrån är det enda företag där Sif är delägare som länge nobbat kollektivavtal. I flera av dessa pågår dock förhandlingar.
De flesta av dessa bolag är små med relativt få anställda. De återfinns inom de flesta branscher alltifrån IT till traditionell industri. Två exempel är bioteknikföretaget Gyros och medicinteknikföretaget Biacore International, båda i Uppsala.
Men i Sifs aktieportfölj hittar man också några relativt stora bolag som saknar avtal. Allra störst är det snabbväxande medicinteknikföretaget Q-Med i Uppsala med 550 anställda, varav 135 är medlemmar i Sif. Det är ett företag som går bra och inte drabbats av några bakslag. 2005 var Sifs aktiepost i Q-Med värd nästan 90 miljoner kronor.
Näst största avtalslösa företag i vilket Sif är delägare är Micronic i Täby. Företaget, som bland annat tillverkar laserritare, har 450 anställda, varav 65 är Sifmedlemmar. Sifs aktiepost i företaget hade ett värde på drygt 11 miljoner kronor 2005.
Det totala värdet av Sifs aktier i avtalslösa företag uppgick till över en halv miljard kronor 2005.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.