Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif förlorade mål om uppsägning

IT-chefen anklagades för illojalitet efter att ha kritiserat företagets bonussystem. Några månader senare blev han uppsagd på grund av arbetsbrist. Nu slår Arbetsdomstolen fast att spelreglerna följts vid uppsägningen.
Publicerad
När IT-chefen, som arbetat i bolaget sedan 1987, sades upp följdes inte turordningen sist in-först ut. I stället gjordes en så kallad avtalsturlista, där fack och företag kom överens om vilka som skulle tvingas sluta.
Till saken hör att IT-chefen saknade förtroende för sin fackliga representant vid förhandlingarna. Sifs klubbordförande var samma person som medverkat till att han anklagats för illojalitet. Vid en lunch hade man diskuterat ledningens bonusar. Enligt IT-chefen handlade det om en allmän diskussion. Sifklubbens ordförande, som var med vid lunchen, uppges däremot ha känt olust eftersom hon själv riskerade att bli utpekad som den som spridit sekretessbelagda uppgifter. Därför hade hon fört IT-chefens kritik vidare till företagets vd.
Anklagelsen om illojalitet kom i början av hösten. Därefter var IT-chefen sjukskriven i några månader. När han kom tillbaka hade han fått en ny tjänstebeskrivning och blivit av med många av sina tidigare arbetsuppgifter.
Bara någon månad senare fick en av ombudsmännen på Sif i Skåne höra att uppsägningar var aktuella på företaget. Hon kontaktade då Sifklubbens ordförande för att hindra att en avtalsturlista skrevs på. Svaret blev att parterna redan var överens.
I Arbetsdomstolen hävdade Sif att uppsägningen av IT-chefen hade skett av personliga skäl. Domstolen konstaterade dock att uppsägningen hanterats korrekt.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.