Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sextrakasserad kräver 200 000 i skadestånd

Under flera månader utsattes en kvinnlig anställd på Casino Cosmopol i Sundsvall för sexuella trakasserier av sin chef. Kasinots ledning ingrep aldrig och så småningom tvingades kvinnan att sluta sitt arbete.
Publicerad
Sif har stämt kasinot inför Arbetsdomstolen.
- Så här gör man bara inte. Det är huvudorsaken till stämningen, säger förbundsjuristen Roland Bergkvist.
Kvinnan hade en sex månaders provanställning. Redan efter någon vecka började chefens närmanden. På en resa besökte han henne på hotellrummet. Till kasinots ledning ska kvinnan senare ha sagt att det han gjorde den kvällen var "så allvarligt att det ingår fängelse i straffskalan".
Enligt Roland Bergkvist är händelsen dock inte polisanmäld. Framförallt på grund av svårigheten att bevisa övergreppet.
- Det är en en mot en-situation. Dessutom är det en liten bransch hon jobbar i.
Kvinnan blev chockad, men bestämde sig ändå för att fortsätta jobbet. Under de följande månaderna utsattes hon för upprepade trakasserier. Chefen försöket flera gånger hålla om och ta på henne, trots att hon alltid avvisade hans inviter.
Så småningom berättade kvinnan för kasinots ledning vad som inträffat.
- De hävdar att hon har sagt att hon ska klara av det här själv. Men det de fick reda på var så pass allvarligt att de borde ha ingripit, säger Roland Bergkvist.
Situationen förvärrades och slutade med att kvinnan sjukskrevs. När hon träffade ledningen fick hon reda på att hennes tjänst skulle få en mer administrativ inriktning. Hennes provanställning upphörde.
- Kasinot tog inte tag i situationen och gjorde så att hon kunde stanna kvar, säger Roland Bergkvist.
Sif kräver nu ett allmänt skadestånd på 200 000 kronor. Utöver det kommer man sannolikt att kräva ett ekonomiskt skadestånd.

NIKLAS HALLSTEDT


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.