Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Scaniafack tillbakavisar förhandlingschefens kritik

Sifs förhandlingschef hävdar att Scanias modell för att fördela lönepotten är för ensidig. På Scania i Södertälje hävdar Sifklubben att man visst har inflytande.<br />
Publicerad
- På Scania går företaget ut med en procentsats för dem som har 120 högskolepoäng eller mer, och en procentsats för dem som inte har det. Vad är det för individuell lönesättning?, säger Lars-Bonny Ramstedt, Sifs förhandlingschef.
Sif är kritiskt till att allt fler verkstadsföretag ensidigt fördelar lönepotterna. Förbundet hävdar att det strider mot avtalet som säger att de lokala parterna ska förhandla och ta hänsyn till att lönerna ska vara individuella och differentierade.
Ulf Ericson, ledamot i Sifs klubbstyrelse på Scania, medger att företaget i ett första skede föreslår en procentsats utifrån utbildningsnivå.
- Potten som företaget går ut med diskuterar vi i sektionerna och de fördelas individuellt av cheferna. Den är i regel så långt över vad avtalet ger att det lägger ribban för vad man kan göra, speciellt för vad man kan driva till central förhandling.
Därmed inte sagt att han är nöjd med sakernas tillstånd. Men Sif har medlemmar också bland akademikerna, och de ska värnas.
Ett större problem är att facket inte har inflytande över de lönerörelser som sker mellan revisionerna, anser Ulf Ericson. Om en anställd befordras, byter arbetsuppgifter eller tar på sig mer arbete sker förhandlingarna oftast mellan chef och anställd.
- Man måste fundera över hur stor andel av de totala löneökningarna de här utgör. Skulle de stå för 80 procent av lönerörelserna skulle vårt inflytande sjunka till ett minimum.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.