Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sanminaanställda vill slippa flyttarbete

Sif har stämt Sanmina-SCI för att de anställda ska slippa arbeta med flytten från Motala till Sundsvall. Nu verkar det dock finnas möjlighet till en förhandlingslösning.
Publicerad
I stämningen till Arbetsdomstolen (AD) yrkar Sif att medlemmarna vid företaget befrias från sin fredsplikt.
Men det handlar inte om att de anställda tänker strejka, poängterar Sifklubbens ordförande Claes Wahlström.
- Vi vill bli befriade från arbetsplikt när det gäller Transferprojektet.
Projektet går ut på att flytta över verksamheten från Motala till Sundsvall, i princip är det fråga om att förbereda så att Sundsvall kan ta över produktionen rakt av.
Enligt Sifs chefsjurist Eva-Helena Kling kan AD upphäva fredsplikten i vissa lägen. I det här fallet har företagsledningen "brutit både mot lag och avtal på ett synnerligen flagrant sätt", skriver hon i stämningsansökan.
Parterna skulle ha mötts i AD redan i dag, onsdag, men beslöt i stället att i första hand försöka lösa tvisten vid sidan om domstolen. I stället ska företrädare för Sif och Verkstadsföreningen träffas på måndag. Från Sifklubbens sida hoppas man på en förlikning.
- Vi har inget önskemål om att riva upp himmel och jord och gå till domstol, säger Claes Wahlström.
I stämningsansökan hävdas också att företagets vd ska ha gått "handgripligt till väga" mot Sifklubbens ordförande när personalen vägrade delta i Transferprojektet.
Den uppgiften vill inte Claes Wahlström kommentera:
- Det här kommer jag att sköta via förhandlingar.

NIKLAS HALLSTEDT


Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.