Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Saabfack stoppar produktion i protest

Då GM-facken i Europa upplever sig bli negligerade av ledningen försöker de nu tvinga företaget till dialog genom samordnade aktioner. På måndag stannar produktionen i tre timmar vid Saab Automobile i Sverige.<br />
Publicerad
Personal från två skift i Trollhättan går då på vardera 1,5 timmars informationsmöte i fackets regi.
Även de anställda vid växellådefabriken i Göteborg och motortillverkningen i Södertälje berörs.
Aktionen är möjlig genom utvecklingsavtalet enligt vilket anställda har rätt till facklig information fem timmar per år på betald arbetstid.
Produktionsstoppet ingår i en gemensam europeisk aktionsplan som hittills resulterat i att personalen vid en nedläggningshotad GM-fabrik i Portugal samt vid en fabrik i Spanien strejkade i förra veckan.
I nästa vecka fortsätter aktionerna, förutom produktionsstoppet i Sverige, även med strejker och övertidsblockader vid fabriker i andra europeiska länder.
- Det här är första steget. Det är inte kul och förhoppningsvis slipper vi ha informationsmötena på måndag. Men vi har en plan, en strategi, för hur vi ska fortsätta i annat fall, säger Lars R Johansson, Sifklubbens ordförande på Saab Automobile i Trollhättan.
Bakgrunden är att de fackliga representanterna länge förgäves försökt få träffa ledningen för General Motors Europa, GME, för att få besked om vad som är på gång i Västeuropa.
Samtidigt som ledningen vill lägga ned en fabrik i Portugal ska nya fabriker startas i Ryssland och Polen.
Ledningen har inte heller svarat på ett krav om ett gemensamt ramavtal som ska förhindra nedläggningar och uppsägningar till följd av en utlyst "tävling" mellan fem fabriker om en framtida bilproduktion.
- GME lever inte upp till den överenskommelse vi träffat om företagsrådets rätt till information och konsultation, i enlighet med ett EU-direktiv, säger Lars R Johansson.

ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.