Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Regeringens las-förslag får kritik från TCO

Regeringen vill göra det lättare för företagen att visstidsanställa personal. Därför föreslår man en rad ändringar i lagen om anställningsskydd. Bland annat vill man riva upp den tidigare regeringens förslag att begränsa tiden en person får vara visstidsanställd till 14 månader. Nu föreslås i stället 24 månader.
Publicerad
- Det är en väsentlig skillnad, som ökar incitamenten att visstidsanställa. Skulle det förslaget gå igenom är jag rädd att vi försitter en historisk möjlighet att, i en högkonjunktur, få in fler i tillsvidareanställning, säger Ingemar Hamskär, TCO:s chefsjurist.
Regeringen föreslår också i sin promemoria att det extra anställningsskyddet för äldre slopas. Det innebär att vissa äldre som har haft möjlighet att tillgodoräkna sig extra anställningstid i uppsägningssituationer förlorar den möjligheten.
- Las kallades äldrelag när den kom. Grundsyftet med lagen är att stärka anställningsskyddet för äldre, säger Ingemar Hamskär.
Han tror att förslaget kan få betydelse i avtalsrörelsen.
- Ändrar man i las, som är semidispositiv, det vill säga att parterna kan teckna avtal som sätter lagen ur spel, kommer arbetsgivarna naturligtvis vilja att avtalen anpassas. Det blir ett test för kollektivavtalet, vilket kan vara bra i och för sig. Det visar medlemmarna vikten av avtal.
Mathias Åström på Sifs förhandlingsavdelning håller med.
- Rent generellt kan man säga att när det kommer regeringsutspel om arbetsmarknadsregler inför en avtalsrörelse stökar det till. Det blir oförutsägbart, och det är inte bra.
Regeringens förslag innehåller också delar som välkomnas av TCO. Man vill till exempel att den som varit vikarie på en arbetsplats i två år ska tillsvidareanställas. I dag är det tre år. Regeringen föreslår också att den som blir uppsagd på grund av arbetsbrist behåller sin rätt till återanställning i tolv månader, i stället för som i dag nio.
- Det stärker anställningsskyddet, men det är inget vi gör vågen för precis, säger Ingemar Hamskär.
Den 29 januari har Näringsdepartementet bjudit in bland andra TCO till en hearing om förslaget.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.